fredag 22 april 2011

Jordens dag idag! <3

 


 


Google Earth Day


Idag är det Earth Day. Just den här dagen, 22 april. Det har varit det i nu 40 år! Det började med den amerikanske senatorn Gaylord Nelson från Wisconsin i slutet av år 1969 som tyckte att vi borde arrangera en dag för att få fokus på miljön. Det tyckte man var en lysande idé i USA och redan den 22 april 1970 såg man till att fixa detta. Över 20 miljoner deltagare var med och firade. Ja, var det hippie-tiden så var det. Så nu firas Earth Day över hela världen och man tror att över 500 miljoner människor och myndigheter i mer än 175 länder deltar i år.


Så varför har jag inte uppfattat att det är Earth Day varje år den här dagen? Jo, för att Sverige är ett av de nordiska länderna som inte bryr sig om att promota den här viktiga dagen. Vi har typ aldrig haft nåt speciellt engagemang i att göra det heller på alla dessa år. Vi har inte ens engagerat oss i att lägga ut speciella pressmeddelanden om detta i tidningar eller i reklamfilmer. Skumt ändå med tanke på att vi faktiskt höll i den första internationella miljökonferensen i Stockholm just den här dagen år 1970. Inte ens våra svenska miljöorganisationer WWF och Naturskyddsföreningen visar någon info om detta på sina sidor. De verkar rikta in sig på gamla grejen med Earh Hour och miljövänligt påskbord istället. Jahapp...


Sverige har blivit berömda för att vara ett av de mest miljövänligaste länderna och att vi engagerar oss i miljöfrågor. Själv sorterar jag pantburkar, glasburkar och papper. Så man försöker ju att göra det som går i mitt bostadsområde. Men annars är jag väl inte så värst engagerad i miljön på det sättet. Jag åker lokaltraffiken först och främst bara för att jag har varit lat/snål och inte velat skaffa körkort. Ska iof göra det nu av vissa orsaker. Men visst tänker man på att inte slänga annat än toapapper i toan och inte slänga saker på marken utan i soptunnan. Kan dock slarva lite med att inte slänga tuggummit ut genom fönstret när jag åker bil. (Förlåt alla fåglar som får igenkletade näbbar pga mig!) Så jag gör väl min lilla del för miljön med risk för slarv. Hoppas att alla länder försöker tänka på sin vardagsmiljöhantering på bättre sätt snart. Mest pga att vi kommer ha totalt förorenat vatten och insjukna skogar om vi fortsätter som vi gör. Jag vill faktiskt att vi skaffar annat bränsle till bilarna som är mer miljövänligt också, för ozonlagrets skull. Enligt min käre sambo kommer det troligen inte hända med tanke på att de som uppfinner billigt miljöbränsle blir uppköpta av rika och giriga oljeshejkar som vill fortsätta sälja den miljöfarliga oljan. Tror på honom dock. Pengar framför nytta. Grr!


earth-day.gif


 


Så tänk på det nu, kära läsare! Tänk på att vara mer miljömedvetna och inte slarva för mycket. Jag ska också göra det lite extra. För om alla gör det så kommer det tillslut bli bättre. Många bäckar små så att säga. ^.^,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar