fredag 6 september 2013

Dags att fasta igen!

Under graviditet och efteråt har jag ägnat mig åt en lång tid med degande och osunt ätande. Så nu ska den här pösmunken göra en "omformatering" av kroppen. Jag har ju hållit på med LCHF för 2-3 år sen och tog nu upp det igen för att bli av med sockerberoende som jag kämpar med när jag äter "som vanligt", dvs pasta, potatis, ris, mjöl, socker och frukt. Anledningen till att jag äter LCHF är först och främst för att jag mår så mycket bättre i kroppen. Inget sockersug, ingen bubblig och uppkörd mage och piggare vardag. Samt att jag går ner mina mammakilon! Självklart rör jag på mig också. De som inte rör på sig och förväntar sig en radikal viktnedgång behöver svälta sig, vilket inte är rätt metod. Det håller inte i längden.

Nu behöver jag dock göra en storstädning i kroppen för att få bort gifter som samlas i kroppen när man inte tar hand om den. Fasta är en perfekt lösning på detta! På måndag 9/9 börjar jag!

Jag använder mig av ett 5-dagars fastepaket med frukt- och grönsaksjuicer, örtte och buljong. Det är ett paket från Nyform. Jag köper det på Hälsokraft-butiken. (Finns även för 3 dagar för de som inte vill fasta för länge.) Jag brukar fasta 2 gånger per år vilket är rekommenderat. Man ska inte fasta för länge eller för ofta eftersom det kan skada kroppen. Det finns olika sorters fasta och kan vara upptill 3 veckor. Men jag har bara testat det här 5-dagars fastepaket från Nyform. Det känns som en snäll variant som funkar för mig. Man får ett fasteprogram som man ska följa och mellan målen ska man dricka så mycket kroppstempererat vatten man vill. Glaubersalt tar man först och det är laxerande. Sen är det bra att ta laxerande nån gång under fastan också, så att man verkligen får ut allt skit.



Så här menar Nyform:

Varför fasta ?
Fasta är inte svält, utan innebär att man för en begränsad tid ställer om kroppens näringsupptag genom ett kontrollerat intag av vätska, så att det egna näringsförrådet används. Kroppen ges därvid tillfälle att befria sig från upplagrade ämnesomsättningsprodukter (sura slaggprodukter, överskottsproteiner och fettämnen) i vävnaderna. Under fastan används också allt mer fett för energiproduktion medan man minskar utnyttjandet av glukos och protein. I vår del av världen har vi ett överflöd av mat, dryck och njutningsmedel. Vi äter mindre fibrer och mera fet och sockerrik mat. Samtidigt har vi ofta stillasittande arbeten och får därmed mindre motion. Därmed uppstår en obalans mellan det vi äter och det vi gör oss av med. Även stress, miljöföroreningar och gifter sätter spår i kroppens sätt att fungera. Här kan fastan sättas in som en ”storstädning” !

När bör man fasta ?
Kroppen säger i allmänhet själv till när det kan vara dags för en fastekur. Det kan vara något så enkelt som att man känner sig ur form, är hängig, trött, lättirriterad och sur, energin tryter – intuitivt känner man att det skulle behövas ”ett nytt avstamp”. Efter en fastekur får kroppen ny kraft och ork och man blir piggare. Det som före fastan kändes jobbigt och besvärligt, känns efteråt ofta lätt och roligt.

Före en fasta ska man två dagar innan börja äta hälften av vad man brukar göra. Det är för att minska innehållet i magsäcken och tarmarnan för att underlätta övergången till fastan.  Typ fil, frukt och grönsaker ska dominera och undvik kött och bröd. Sen ska man försöka undvika kaffe och te (även under fastan). Drick mycket vatten kvällen innan!

Så hur känns det att fasta? Många tror att man blir jättehungrig, men om man följer programmet och dricker mycket vatten emellan så klarar man sig faktiskt. Det enda som är jobbigt är att man kan få en manisk lust att tugga på nåt efter ett par dagar. Sen mellan andra till tredje dagen så kan man bli väldigt trött och luddig i skallen och få huvudvärk. Vissa kan bli lite illamående och få viss psykisk överkänslighet på grund av att blodsockret sänks en del. Sen kan man frysa eftersom kroppen går på sparlåga och tar mycket egenlagrad energi. Men de symptomen är helt normala och försvinner efter typ tredje dagen. Det står i broschyren att oftast är det så, att den som känner stora besvär under en fasteperiod är i störst behov av den. 

Efter en fasta brukar man känna sig glad och lätt. Efter en fasta så ska man inte börja moffa i sig massa mat eftersom magen är så känslig. Man ska bryta fastan försiktigt. Nedan finns exempel på vad man kan starta med. (Får se vad jag börjar med eftersom jag kör LCHF.)


To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar