onsdag 26 augusti 2009

Allkort och Skadad

 


Var på banken idag på morgonen o skaffade Handelsbankens Allkort som tydligen är ett kreditkort av nåt slag. Kan ju va bra att ha om man ska köpa via nätet nångång eller åka utomlands. Hoppas jag får det på fredag på dagen :) Alltså innan vi åker iväg till båten. Men det får jag väl se mig om i stjärnorna efter antar jag. Men som tur e så har jag en otroligt snäll o gullig kille som kan lägga ut sålänge så jag slipper ha pengar liggandes i strumpor, behåar, fickor och andra skrymslen på kroppen medans vi färdas på hav och land. =P Börjar bli riktigt peppad nu faktiskt. Ska bli så jäkla skönt att dansa skiten ur båten i helgen. =D Motion kombinerat med nöje är nåt i min smak ;)


 


Har börjat läsa en bra bok som heter Skadad av Cathy Glass. Den är riktigt rörande. Om man inte orkar gå in på länken kommer här en liten sammanfattning av boken.


Det är baserat på en sann historia som självaste författarinnan har varit med om. Handlar om en fosterfamilj som tar sig an 8-åriga Jodie som har blivit helt förstörd mentalt av dåliga familjeförhållanden. Hon har flyttat till fem fosterfamiljer under fyra månader pga att ingen orkar med hennes beteende. Hon är aggressiv, gör sig själv illa och är mycket destruktiv i beteendet.  Den nya fostermamman Cathy tar hand om henne och får utstå mycket jobb med den störda flickan. Men snart börjar Jodie att anförtro Cathy med vad hon har råkat ut för och det är sånt som inget barn borde gå igenom.


Jag tycker om böcker som berör en och det betyder inte endast roliga böcker. Jag är fascinerad av till exempel såna här böcker som Skadad. Det är så hemskt att läsa men samtidigt blir man mer vaken om vad som händer i världen med barn som råkar illa ut. Man kan inte förstå varför det finns så grymma människor som kan skada små barn som formas av vuxna människor. De är ju absolut inte onda i själen men blir lätt påverkade av deras livsmönster runtomkring. Vi vuxna människor ska ju vara där för att älska och skydda dom och ge dom en framtidstro på att livet inte ska vara hårt att leva. Men tyvärr är citatet "Life's a bitch. Get used to it" väldigt träffande när man tänker på det. Och så kommer det alltid att vara för barn som måste uppleva vuxna människors oansvar och missbruk. Det gör ont att veta det, men man kan tyvärr inte rädda alla här i livet utan att själv gå sönder. Man är ju inte mer än människa som tampas med det som finns runt omkring en. Men min mor sa en väldigt vettig sak. Allting du gör förändrar alltid någon eller någonting någonstans på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar