onsdag 1 januari 2014

Nyår

Eftersom vi har en liten tjej så trodde vi att det skulle bli ett stillsamt nyårsfirande med familjen. Ville liksom inte lämna bort Miranda på hennes första nyårsafton. Men vi blev glatt överraskade att vi blev inbjudna till ett nyårs-kalas hos en avlägsen vän. Ja, men varför inte gå på det när det var helt okej att Miranda hängde på?


Det var en väldigt mysig fest med trerätters mat och härliga människor, både gamla och nya bekantskaper. Jag limmade på lösnaglar medan vi väntade på maten. Det blev riktigt snyggt! Det är inte varje dag en trött och oengagerad morsa har vackra tassar.


Vi serverades grymt goda maträtter. Först serverades en krämig jordärtskockssoppa med pilgrimsmussla och räkor till förrätt.


Sen till varmrätt blev det mör oxfilé med maximpotatis (jag fick stekt fänkål och champinjoner) och murkelsås.


Till efterrätt serverades Glace au Four. Jag hade dock köpt med mig Alvesta Glass med smaken Himmelsk Röra. Den är LCHF/Lågt GI-anpassad. Rekorderlig glass faktiskt!


Till detta drack jag lågkolhydratölen Bright Brew. Den är helt okej att dricka för att vara ljus öl. Jag är en mörk-som-tjära-öl-tjej i vanliga fall, men ett glas mörkt öl är som att dricka en limpa typ, så det går helt bort när man kör low carb.


Miranda var en glad och nöjd tjej hela kvällen och charmade alla 11 deltagare, inklusive värdinnans katt. Jag var dock orolig att hon skulle vara vaken ända till tolvslaget och bli rädd för fyrverkerierna. Vi blev mäkta förvånade att hon somnade vid 20:30 i sovrummet och sen sov igenom allt prat och hojt i vardagsrummet. Till och med genom fyrverkerierna. Jag var ju en spattig morsa och låg bredvid henne i mörkret vid tolvslaget ifall hon skulle vakna och bli störd. Ingen reaktion. Inte ens när jag och Thomas packade ihop både saker och henne för att åka hem efter tolv. Hon vaknade knappt när vi kom hem och jag krängde på henne pyjamasen. Jag kunde inte vara annat än glad och tacksam!


I morse var jag som en död bäver och kunde knappt öppna ögonen fast Miranda ville upp så sent. När hon vaknade vid 07:30 fick hon välling och somnade om till 09:00. Det var en kraftansträngning att göra morgon även så sent på förmiddagen. Hela dagen har varit tung. Jag tog en tupplur ett par timmar på eftermiddagen för att klara av kvällen. Det hjälpte efter att jag hade druckit en kopp starkt kaffe efter att jag hade vaknat. Thomas bakade LCHF-pizza till oss till middag. Det var gott! En traditionell maträtt på nyårsdagen tydligen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar