måndag 13 januari 2014

Snörvel & puré

Inte nog med att hon får tänder och har en utvecklingsfas. Nu har Miranda fått en släng av en slemmig förkylning. I morse när jag låg och kämpade med tröttheten efter en hackig natt med en orolig Miranda, så hade hon snörvlat ut en seg gul snor-flod över överläppen, medan hon lekte som bäst. Härligt! Så idag har jag torkat snor i mängder, sugit ut snor med Näsfrida, försökt hindra bebis att smeta ut snoret i ansiktet och håret och tröstat kinkiga bebis som gråtit, gnällt och pipit om vartannat. Ja, hon har väl varit lite glad ibland också och klappat händerna och berättat saker för mig (jollrat). Men hon har varit väldigt känslig och blivit helt ifrån sig av sorg när jag lämnat henne en kort stund. Så det har blivit mycket bära runt idag och vara nära. Nu somnade hon stenhårt på skötbordet. Så det var bara att stoppa ner henne i sängen.

Ser på teve och gnäller och tittar om vartannat. Trött och mosig i ansiktet. 




Hon blev på lite bättre humör när hon fick äta smörgåsrån med massor av smör till efterrätt.




Trots allt fixande med bebis så lyckades jag koka en rejäl omgång med aprikospuré. Det blev 6 hela burkar! 1 burk håller ungefär i 3 dagar eftersom jag bara ger 4-6 teskedar per måltid. (Hon får 3 stora måltider per dag.) Dessutom sparade jag vattnet som jag kokade aprikoserna och päronen i. Det hällde jag i halvdeciliter-formar och i en iskubspåse. Vattnet tänkte jag använda att blanda ut hennes gröt med. Det är bra som både smaksättning och håller igång hennes mage. Formarna köpte jag på Barnmatsburken.se. De är bra som portionsformar till mat och desserter för små barn. De är gjorda i silikon och är helt giftfria och finns i olika färger. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar