tisdag 14 januari 2014

Torsk på torsk

Nu har jag varit redig morsa igen och lagat mat till kultingen. Hon får ju oftast köpt barnmat eftersom jag inte orkar att laga mat varje dag till henne. Det är så omständigt. Det hade kanske varit annorlunda om jag åt all sorts mat, men nu äter jag LCHF och Miranda ska ju även käka kolhydrater för att kunna få i sig samtliga näringsämnen på naturlig väg. Det innebär att hon äter en hel del primörer och frukt, vilket jag undviker. Så när jag väl lagar mat till henne så blir det storkok.

Idag blev det fiskgratäng. Jag använder receptet från Semper. Det blev riktigt gott! Miranda fick provsmaka och verkade tycka om det också. Dock använde jag grädde istället för mjölk i potatismoset. Det blir lite fylligare då. Jag spädde ut med lite vatten när det blev för tjockt. Jag hade Risoni som pasta. Det funkar bra för små bebismunnar som inte har fått de praktiska kindtänderna ännu. Bara att svälja. Jag brukar överkoka dem lite smått för mjukare konsistens.

Här är receptet!

Tre burkar blev det!

Det blev en del torsk över, så jag fixade till en måltid till mig själv också. Det blev kokt torsk med äggsås. Mums! Det är ju grymt enkelt att koka torsk! Bara 5-7 minuter i sjudande vatten med salt och lagerblad och sen är det klart. Det här lär jag göra flera gånger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar