lördag 4 januari 2014

LCHF Fudge

Bättre sent än aldrig! Fudge brukar ju vara lite av en jultradition att göra. Jag har aldrig gjort fudge, så därför blev jag sugen att göra det. Dock har jag inte haft tid att laga det innan jul.

Jag gjorde kokosfudge och chokladfudge.

KOKOSFUDGE

Kokosfudgen blev lite hårdare då jag hade den i frysen. Men god blev den!
Grundreceptet hittade jag hos Sofie HÄR. Sen har jag mixtrat lite själv eftersom jag ville ha kokosfudge och inte mandelfudge.

2,5 deciliter kokosmjölk (ta endast av det hårda lagret i konservburken)
50 gram smör
3 matskedar Sukrin Gold (Det går bra med vanligt Sukrin också)
1 kryddmått vaniljpulver
1 kryddmått salt
ca 0,5 deciliter kokosflingor

Lägg alla ingredienser, förutom kokosflingorna, i en kastrull. Koka upp och sänk sedan värmen. Låt fudgen sjuda (eller i alla fall småbubbla) i ca 30 minuter, tills smeten är lite tjock och trögflytande. Det ska bli lite större, segare bubblor.

Blanda ner kokosflingorna i smeten. Smörj en liten form (jag använde en liten matlåda i plast) med neutral olja, alternativt täck botten med bakplåtspapper och häll i smeten, samt strössla över lite kokos. Ställ in i kylen och låt svalna. Låt stå i några timmar och ställ sedan in i frysen.



CHOKLADFUDGE

Chokladfudgen kommer från grundreceptet på bakasockerfritt.se HÄR. Jag hade dock inga nötter i utan hällde i rom-arom istället. Det brukar finnas på hyllan för bakning i matbutiken.

1 deciliter vispgrädde
100 gram mörk choklad (jag använde 86% mörk choklad, men det går lika bra med 70%)
50 gram mascarpone
1 kryddmått vaniljpulver
2 matskedar Sukrin Gold (Vanlig Sukrin funkar också.)
1-2 teskedar rom-arom

Häll vispgrädden i en kastrull och koka upp den, sänk värmen. Tillsätt chokladen i bitar och värm några minuter under omrörning. Ta bort från plattan och tillsätt mascarpone, vaniljpulver, sukrin och rom-arom och rör om. Klä en liten matlåda eller dylikt med folie och häll i smeten. Låt stelna några timmar i kylen och skär sedan i rutor. 

Min chokladfudge blev väldigt mjuk och krämig. Den skulle säkert kunna rullas till bollar och sen rullas i kakao om den var tillräckligt kall. Akta dig, vad god den blev!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar