lördag 4 januari 2014

Vad menar du med för mycket oxfilé?

Jag tror det var ett par dagar innan nyår som vi köpte på oss något kilo oxfilé. Det är tydligen tradition att käka oxfilé på nyårsafton eftersom det är så fint kött. Det var ju rätt billigt innan nyår dessutom. 179 kr/kg. Så vi köpte två stora bitar. Vi har alltså ätit oxfilé innan nyår som middag, och som rester dagen efter. Vi blev dessutom bjudna på oxfilé på nyårsafton. Sen har vi ätit oxfilé nästan varje dag sen dess. Till det har vi även njutit av rättikagratäng. Thomas har lagat det enligt ett recept från 56kilo.se. HÄR är receptet! Använd lite extra vitlök och du behöver inte ha Västerbottenost, det går bra med Gouda eller någon annan billigare ost. Det är så grymt gott! Han har även erkänt att det är lättare att göra än potatisgratäng. Testa det! Rättika är en rotfrukt, men innehåller väldigt lite kolhydrater och är som potatis i konsistensen.

Så ja, det har blivit väldigt mycket likadan mat i flera dagar. Men jag måste erkänna att jag ännu inte har tröttnat. Vem kan tröttna på ugnstekt oxfilé med rättikagratäng när det är min professionella karl som lagar det?! Det har liksom inte varit som att jag har sagt: Åh nej, inte oxfilé med rättikagratäng IGEN! Haha! Jag är bara så tacksam att vi inte käkar falukorv, vilket brukar vara standard när vi inte har nåt annat hemma. Jag är så jäkla trött på korv!!

Är det semester så är det!

Oxfilé med vitlök.

Rättikagratäng med groteska mängder ost och vitlök.

Självklart ska du ta dig ett härligt glas rödvin till din grymma måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar