torsdag 30 januari 2014

Köttfärssås till min prinsessa

Nu har Miranda börjat käka lite mer mat vilket är helt förståerligt. Hon rör på sig mycket mer och växer som hon ska. Har upptäckt att hon kan äta en hel burk barnmat per måltid ibland istället för en halv åt gången. Då blir det dyrt att köpa färdig barnmat. Så nu måste jag börja laga egen mat till henne oftare än vad jag gör. Det får bli storkok av olika maträtter helt enkelt. 

Jag har tidigare gjort två olika storkok. En med Korv Stroganoff och en med Fiskgratäng. Den här gången gjorde jag Pasta med köttfärssås. Det blev riktigt gott. Jag blandade i en liten mängd kanel i köttfärssåsen för att få till en mustigare smak. Det brukar jag göra annars också och det är så gott! Testa det du och också om du inte har gjort det. Tips tips! 

Själva grundreceptet tog jag från en meny på sidan barnmatsburken.se (från recepten för barn från 8 månader)
Jag använde inte ekologiska produkter, men inget barn har väl dött av oekologisk mat tidigare, eller?


Ett hett tips, när man ska tärna eller hacka vissa saker i små tärningar så kan man använda sig av den här smarta grejen. Den heter Lökskärare Alligator Chopper. Vi köpte vår på Clas Ohlson. Den hackar lök och annat på ett kick! 

34-5628 Lökskärare Alligator Chopper
Miranda tyckte om pastan med köttfärssåsen . Hon blev mätt fort eftersom det är rätt kraftfull mat. Jag använde mig av Risoni som pasta. Jag mixade köttfärssåsen med en stavmixer en aning innan jag blandade den med pastan. Blev så många stora "chunks" av den krossade tomaten och köttfärsen, vilket jag vet att Miranda kommer spotta ut.


5 stycken barnmatsburkar blev det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar