lördag 28 maj 2011

Shake, the morning meal

Jag har kollat på Du är vad du äter och det verkar som att man ska börja dagen med en nyttig smoothie för att hålla sig lagom mätt till nästa mål. Det finns olika sorters smoothies för olika ändamål. Om man vill gå ner i vikt, upp i vikt, bygga muskler, tappa sockersuget, tappa röksuget, få bra matsmältning, bli piggare, få bättre hy, osv osv...

Självklart ska man ha t.ex en bra mixer. Jag har en jättebra mixer från OBH Nordica som grejar det mesta inom området smoothies, såser och dylikt. Självklart är den i en fin färg också. ;)



Jag provade göra en jättegod smoothie som är anpassad efter min livsstill LCHF. Den innehåller jättelite kolhydrater och mer fett och proteiner som gör mig lagom mätt tills jag ska äta nåt igen.


Den innehåller:

1 dl turkisk yoghurt
1 dl vispgrädde
1.5 dl frysta hallon
1 dl bubbelvatten

Det är bara att mixa allting till en jämn konsistens.


Jag ska testa lite andra recept också. Det finns oändliga möjligheter inom smoothie-världen. Det behöver inte vara onyttigt där man lägger i massa sockriga tillsatser för att få det gott. Man kan, om man är nyttigt bildad inom området, köpa hem sukrin, stevia eller björksocker för att få till lite sötning om man inte nöjer sig med fruktsmakerna eller det andra som man slänger i sin smoothie.

Här hittade jag några goda recept med proteinshakes som ska få en belåten utan att höja blodsockret så avsevärt.


Bounty 
0.5 dl chokladproteinpulver
1 dl Koksmjölk
1 dl Lättmjölk
4-5 Isbitar
Blanda i en handshaker eller i en mixer.


Coco Coffe
0.5 dl chokladproteinpulver
3 dl Lättmjölk
1 tsk Pulverkaffe
4-5 Isbitar
Blanda i en handshaker eller i en mixer.

Så sluta jiddra, börja smootha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar