måndag 16 maj 2011

Fön't ja en körv så höppe ja i älva!

Om man inte har nån som helst aning om vad man ska äta till lunch eller middag så finns det alltid en nödlösning. Man går såklart till korvdisken och plockar. Det går ju att göra så mycket med korv. Ja, många tycker att korv är en helt rekorderlig måltid. Andra tycker att korv är det vidrigaste man kan käka pga att vissa tror att det bara är slaktavfall i korv, vilket det kanske är i billigt skit. Somliga tycker att själva skinnet är läskigt eftersom det är tarmar (det kan också vara gjort på kollagen, sviskos eller sojaprotein). Själv föredrar jag faktiskt korv med skinn bara för att det är en mysig känsla att det pickar till är man biter i den.

Hatar Dennis Hotdog! Den är skitvidrig. Jag mår nästan lite illa när jag tänker på det. Men det finns en anledning till att den inte får kallas för korv utan hotdog. För att det inte är korv utan endast lite kött, potatismjöl, socker och E-ämnen. Ge inte er själva eller era barn skiten, säger jag bara! Köp korv istället!

Om vi ska snacka falukorv som är en typisk svensk husmanskostprodukt så sägs det att den ska innehålla minst 40% kött från nöt -och fläskkött. Undrar vad resten av korven innehåller då? Typ potatismjöl då eller? Nä, om man ska ha falukorv så ska det vara minst 58%, tycker jag. Det är det i Scans vanliga. Sen finns det kvalitetsfalukorv som har 68% och uppåt som smakar jättebra.

Har upptäckt att mest kött finns i bl.a Salami, Chorizo, BratwurstSalsiccia med flera.
Där ligger procentnivån på över 70%.

Vilken är er favorit?







2 kommentarer:

  1. Det ska finnas en ostkorv på willys (minns inte märket) som är riktigt gott, annars har de fått in några Spanska kryddiga korvar (för ca 35 kr) som är riktigt goda. Tror de har ca 78% kött i sig och tillsammans med kanske ett stekt ägg till så blir man mätt av 2 sådana och ja ägget.

    SvaraRadera
  2. Lamm och kycklingkorv.Fast själv föredrar jag Dansk Rödpölse..Mums!

    SvaraRadera