onsdag 11 maj 2011

O du gudomliga lax

 


Lax är nåt av det godaste som finns i matväg. Älskar när det rosa saftiga fiskköttet smälter i munnen. Man dör lite inombords av lycka över de sekundrarna som det ligger inne i munnen och sprider sin aromatiska skönhet. Man kan göra så mycket med lax. Personligen tycker jag att lax i ugn är "top of the list" av tillredning. Inte behöver man krydda speciellt hårt heller. Lite salt och citronpeppar så är lyckan gjord. Annars kan man adda några olika tillbehör.


Idag gjorde jag emellertid en gudomlig lax i ugn med massa smör och några bitar krämig mögelost (Castello Organic Blue) som jag pulade ner i skurna skåror i 2 laxfiléer. Lite salt och citronpeppar strödde jag på också, bara för att. Sen tjoffade jag in dem i ugnen på 200 grader i 10 minuter. Men det avnjöt jag en härlig sallad på små späda blad av babyspenat, ruccola och rödsallad. Hade gjort en vinägrett på fin vitlöksdoftande olivolja och äppelcidervinäger. Visste ni förresten att äppelcidervinäger är blodsockersänkande? Det bör intas 2-3 matskedar per dag och är även bra att ha till kolhydratsrik mat för att få ner blodsockernivån.




IMG_1157.JPG

1 kommentar:

  1. Du borde skaffa en x-tra blogg: Ansis Mathörna.Mumsig lax.Pedagogiskt och lättbegriplig info.

    SvaraRadera