lördag 5 mars 2011

Vi är en köldmissanpassad art.

Det är verkligen mysigt att vakna upp och upptäcka att solen skiner. När jag vaknade såg jag bara topparna av tallarna mot en blå himmel. Jag brukar fantisera att det är sommar utanför om jag bara ser tallar eller granar när jag tittar mot en blå himmel. Om det finns nakna lövträd i synfältet så förstörs min sommarfantasi.


Jag verkligen hatar vinterhalvåret. Det är deprimerande och grått. Varje år är det samma sak. Man lider sig igenom kylan, den blöta massan och MÖRKRET. Det är mörkt när man vaknar och mörkt när man går hem från jobbet. Man får gåshud bara man sticker ut näsan genom dörren, nare runt munnen, och torr hy och dålig hårkvaliét. Man blir likblek och kroppen får sämre ämnesomsättning. Dagens människor är inte anpassade kroppsligt för vinter. Våra kroppar är nakna. Utan päls. Vi ska vara i varma klimat. Människor är en missanpassad art som desperat försöker klara de olika klimaten medan djuren lever där de ska vara.


Men jag skall icke misströsta när vi är så smarta med alla våra mysiga kläder. Och PLÄDAR. Jag älskar att vira in mig i en riktigt mjuk och varm pläd och somna. Men bejaka att det är mysigt året runt.


Shining

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar