onsdag 9 mars 2011

Jobblunch med T och god LCHF-tacopaj+guacamole

 


Jag skuttade iväg till jobbet tidigt i morse. Det är alltid lika skönt att få börja första passet på dagen. Jag fick för ovanlighetens skulle käka lunch med min älskade Thomas dessutom. Vi åkte till Restaurang Våningen som ligger några minuter från jobbet. Där blev det kalvstek med rödvinssås, marinerade champinjoner och grön sallad. Helt okej mat faktiskt. Det var riktigt mysigt att solen sken på oss genom de stora fönstrena ut mot vägen med utsikt över Solvalla. Är så glad att solen börjar värma igen. Sen fortsatte arbetsdagen i ett huj.


Min älskling kom och hämtade mig från jobbet, (sicken lyx!) och skjutsade mig till Coop där jag fick lalla runt ett tag och komma på alldeles själv vad vi skulle ha till middag. Det är alltid lika jobbigt att vara den med idéerna. Vi brukar alltid sitta i bilen påväg till affären eller på jakt efter en restaurang och dividera över vad vi ska äta. Ingen av oss är så värst roade av grejen med matförslag. Hur som helst så kom jag på att jag hade sett ett intressant recept på tacopaj á la LCHF. And so it was. Den var inte så värst jobbig att göra heller. Pajdegen var ju annorlunda med tanke på att att den inte innehöll vetemjöl. Den blev mer som en omelett. Till och med Thomas som inte är så inne på LCHF-mat tyckte pajen var god.


tacopaj á la LCHF


 


Sen gjorde jag en superlen guacamole till.


guacamole


 


Jag lägger ut receptet här så kan ni apa efter om ni vill ^.^,


 


 


Pajskal:


4 ägg


1 dl grädde


2 msk smör


Sätt på ugnen på 225 grader. Smält smöret i pajformen i ugnen. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentligt färg. Ta ut och låt formen vila.


 


Pajinnehållet:


400 gram köttfärs


1 krossad vitlöksklyfta


smör till stekning


1 msk tomatpuré


2 msk glutamatfria tacokryddor


½ dl vatten


halverade körsbärstomater


skivade lökringar


2 dl riven ost


1 dl grädde


½ dl creme fraiche


Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Riv osten och blanda med grädde och creme fraiche. Strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat samt lök på toppen. Häll oströran överst och grädda 10-15 min eller tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.


 


Guacamole:


2 mogna avokado


citronsaft


vitlökspulver/vitlöksklyftor


Creme Fraiche


Gröp ur det mogna avokadoinnanmätet i matberedare. Pressa över valfri mängd citronsaft och tillsätt valfri mängd vitlök. Finfördela på högsta hastighet. Tillsätt nån klick creme fraiche och kör röran helt slät. Salta, peppra. Smaka av om röran kan behöva mer vitlök.


 


Källa: Aftonbladet Kropp & Hälsa


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar