måndag 26 oktober 2009

Äggtillagning för dummies

 


Jag vet ett helt fantastikst sätt att käka ägg på. =D


 



  • Jo du tar först så många ägg som du känner att du kan äta. (Jag brukar ta två)

  • Sen tar du fram en redig och stabil kastrull. (Min är blå)

  • Lägg i äggen i kastrullen försiktigt. (Alltså inte drämma dem i botten så de går sönder)

  • Och nu till en viktig del. Du måste fylla kastrullen med vatten så de täcker äggen! (Viktigt!)

  • Sätt kastrullen med ägg OCH vatten på spisplattan som passar kastrullen. (Spara på elen)

  • Sätt på plattan på högsta graden så det inte går för sakta att börja koka. (Otålig)

  • När det börjat att koka så sänker du till näst högsta värme så det bubblar fint (Snart så)

  • När det precis har börjat bubbla sätter du timern på 10 minuter. (Nedräkning börjar)

  • Stå antingen och titta på äggen eller gå iväg och gör nåt annat (Lalalalalalaaaa *studs*)

  • När timern piper så stänger du av plattan till noll (Bra! *klappar på huvudet*)

  • Ta kastrullen från plattan och skölj dem i kallt vatten i kanske 3-5 minuter. (Kalla ägg = gott)

  • När du otåligt har stått och väntat på att de är kalla så stänger du av vattnet (Spara H2O)

  • Ta äggen ur vattnet och lägg dom på hushållspapper för att torka. (Annars blir de snuviga)

  • Sen bankar du försiktigt äggen mot en hård kant så det blir sprickor (inte drämma i golvet)

  • Skala bort allt skal och släng det i en papperskorg. (Din mamma jobbar inte här!)

  • Ta fram en kaviartub med valfri kaviarsort. (Jag tycker om lättkaviar)

  • Ta en tugga från äggtoppen först och sen trycker du ut lite kaviar på tugghålet. (Slurp!)

  • Sen tar du en till tugga med ägg PLUS kaviar. (Himlakörerna vrålar)

  • Upprepa med övrigt/övriga ägg tills du är tillfredställd. (I just can get enough)


 


Ge mig ett Ä! Ge mig ett G! Ge mig ett G! Vad blir det? ÄGG!


 


 


Äggslynor


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar