måndag 17 mars 2014

Helgen och fastans avslut

I lördags var jag ute med Thomas och Miranda i Bromma Blocks och kikade lite bara för att ha nåt att göra. Det är inte den roligaste gallerian, men det kändes som att det var närmast just då. Det har öppnar en gigantisk RUSTA där, så vi knallade in där och köpte på oss lite grejer. Hittade fina grejer till Mirandas kalas och lite annat. Man hittar alltid nåt man behöver i de butikerna.

När det var dags för middag för Miranda så vägrade hon äta. Hon bara spottade så både hon och jag blev prickig av mat. Vi gick in på Coop och köpte hennes favorit, spaghetti med köttfärssås. Tänkte att hon kanske inte var sugen på den första vi gav henne, Indisk Masala. Den brukar slinka ner. Men nej, inte ens spaghetti med köttfärssås ville hon äta. Det var samma visa där. Jag och hon blev helt prickig av mat när hon spottade ut den. Ja då var det bara att torka av oss och åka hem. Väl hemma testade vi att ge henne några bitar falukorv som hon fick pilla med själv och att jag hjälpte till lite. Ja, det var ju mycket roligare tyckte Miranda. Antar att hon bara ville ha mer stimulans. Sen fick vi städa upp en stor hög med små bitar falukorv från golvet. Men lite slank ner i alla fall!

Igår söndag åkte vi till Kista Galleria för att gå på bakluckeloppis nere i ett av parkeringshusen. Vi var på jakt efter barnböcker till Miranda. Det är alltid kul att hitta sånt som kanske inte säljs längre. Det var rätt mycket folk och massor av skräp som folk ville kränga. Ni vet sånt där som bara ligger och dammar i nån bokhylla eller i källaren. Massa små ointressanta prydnadssaker, fula skålar och lampor, uråldriga böcker om hur man syltar och konserverar saker osv.
Vi hittade i alla fall tre böcker för hennes ålder längre fram. Två böcker där man kan trycka bredvid djuren så deras läten låter. Det tycker hon är en aning spännande. De var i bra skick också! Sen blev jag glad när jag hittade boken om lilla spöket Laban från 1965 med tryckning 1981, också i bra skick. Den lästes när jag och Thomas var små. Men den boken förstår hon säkert inte förrän hon är typ 4-5 år. Men ändå!


Idag är sista dagen jag fastar! Ska bli så skönt att få börja äta fast föda igen från och med imorgon. Men satan i gatan, vad jag mår bättre i både kropp och psyke under den här fastan! Innan dess var jag helt svullen, orkeslös och trött. Mitt humör svajade och jag blev lätt irriterad. Nu känner jag mig mycket piggare och gladare. Det är som att jag inte bara har dränerats på överflödig vätska, jag har också dränerats på dålig energi.
Idag känner jag mig pigg i huvudet men är en aning svag och darrig. Jag tror att 6 dagar på endast juicer, te och buljong urlakar kroppen en hel del. Jag brukar i vanliga fall fasta i 5 dagar. Fatta dem som fastar i 2-3 veckor i sträck. All cred till dem säger jag bara! Då lär man vara ren som en Ajax-flaska i kroppen efteråt. Nä 5-6 dagar räcker fint för mig. Jag har fastat nu 2 gånger/år i 3-4 år och känner att det funkar bra för mig och min kropp.

Vissa ser snett på mig och tycker jag är helt dum i huvudet och säger att de själv aldrig skulle göra det. Vissa andra blir imponerade och säger att de aldrig skulle klara av det själva. Men i ärlighetens namn, varför inte testa först innan du dömer? Det är så bra för kroppen och du far inte illa bara du gör som du ska. Dessutom blir du inte så värst hungrig eftersom magsäcken krymper. Vätska mättar mer än vad du tror.
Kroppen samlar på sig gifter och skapar slaggprodukter av det mesta vi äter och dricker och luften vi andas. Tänk på att det mesta vi äter och dricker idag är besprutat och har konstiga tillsatser. För att slippa det så måste du äta ren mat och dricka naturlig vätska. Ekologiskt är vad alla snackar om och sen undvik halv och helfabrikat. Jag själv lever inte helt efter det. Klart att jag får i mig skit ibland också med vissa dåliga tillsatser, men jag tänker alltid efter vad det är innan jag glufsar i mig det. Jag äter till exempel korv, men med hög kötthalt. Kaffe är något jag älskar fast te är bättre. Det är svårt att undvika ALLT dåligt! LCHF förespråkar ren mat utan dåliga tillsatser. Du kan naturligtvis äta bra utan LCHF. Dock går det inte att undvika gifter helt om du inte bor i någon avlägsen bevarad skog och odlar din egen mat och jagar vilda djur. Det är därför som vi bör rensa kroppen ett par gånger om året för att återställa kroppen. Då är kroppen i bättre kvalitet och klarar av alla gifter.

Så se inte ner på människor som tänker på sin kropp och sin hälsa, gör detsamma istället. Jag ser inte ner på folk som äter/dricker socker, mat med massa dåliga fetter i och halvfabrikat. Jag tycker bara att det är så onödigt. Alla vet innerst inne att de gör fel när de gör så mot sig själva. Belöningssystemet i hjärnan är starkt hos människor. Njutning är något som är högsta prio hos oss. Dålig föda ökar belöningssystemets styrka och gör det bara värre. Jag har själv varit sådär i omgångar innan jag levde med LCHF. Inte för att jag inte njuter nu! Jag äter mycket gott och mår toppen fast utan att moffa i mig skräpmat, socker och läsk. Jag har tagit tag i mitt liv och har hittat min sinnesro för just min kropp och själ. Jag tänker även visa min dotter den här vägen och sen får hon själv välja hur hon vill leva när hon blir gammal nog att förstå.

Bild lånad av thehealthyboy.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar