onsdag 19 mars 2014

LCHF tortillabröd

Vi ska äta tacos på fredag .(Surprise surprise, svenne-banan!) Så jag testade idag att baka tortillabröd för att ha tills dess. Bevaras i kylskåpet. Jag brukar i vanliga fall bara äta köttfärsen, grönsakerna och tillbehören. Men nu ville jag se om det verkligen var värt att baka brödet själv. Det var det! Det ser ut som tortillabröd, känns som tortillabröd och smakar ungefär som tortillabröd.

Det här receptet tog jag från lchfgourmet.se

Jag tillsatte 1 kryddmått salt och kryddade smeten med lite timjan och rosmarin för att få en ännu godare smak.

Räcker till 2 stora eller 4 små tortillabröd

Ingredienser:

4 ägg
1 dl creme fraiiche
0,75 dl mandelmjöl
0,5 dl fiberhusk
1 krm salt
Timjan
Rosmarin

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader

Vispa äggen poröst

Tillsätt creme fraiche, mandelmjöl och fiberhusk och vispa ihop.

Låt svälla i ca 10 minuter

Dela degen till 2 eller 4 bullar, beroende på hur många tortillas du vill ha. Lägg degen på ett oljat bakplåtspapper. Lägg ett oljat bakplåtspapper över och kavla ut degen 2-3 mm tunt. Tag av pappret och om det behövs och skär ut tortillan så den blir rund och fin.

Grädda i ca 15 minuter

Färdiga tortillabröd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar