onsdag 29 september 2010

Ost!!

 


När man säger ost tänker man sånt där man har på mackan först och främst. Sån där gul skivad ost som man har hyvlat med svenska uppfinningen. Det är vad svenska folket tänker först när man säger ost. Gouda, Grevé, Herrgård, Präst, Billinge, Hushåll... Ja vanliga sorterna som folk glufsar i sig på mackan. Jag är väl en av de sällsynta som inte tycker sånt är nåt jättegott. Inte så jag blir sugen på en ostmacka till frukost, mellanmål eller kvällsmål. Visst var man jättesugen som yngre på en ost -och gurkmacka med salt på. Eller Ost -och skinkmacka som man doppade i O'boy. Då var det riktigt gott när man var hungrig/sugen. Sen när man var lite äldre gick man över till att värma ostmackorna i micron eller i ugnen med andra tillbehör. Då blev det smält ost, vilket är godare. Sen fick man för sig att skiva massor av ost och lägga endast dem i en skål och micra för att få varm ostmassa som man rullade upp på en gaffel precis som med spagetti. Gott snacks under den perioden. Man var kreaktiv med osten till slut för att inte bara äta ostskivor på mackor. När man blev äldre började man att tröttna på de där jäkla ostmackorna som kändes torra och mjäkiga. Man började försiktigt att snegla åt vuxenostarna, dvs delikatessostar som t.ex brieost. Det blev en stor favorit pga den mjuka krämiga smaken som man inte kan sluta älska. Idag har jag slutat äta vanlig ost på mackan. Det är slut med det nu. Ingen ost befinner sig på mina mackor. Jag älskar bara att njuta av delikatessostar. Chevré är den godaste osten. Den är god i både matlagning och som den är. Har för mig att det är den nyttigare av delikatessostarna dessutom.


Vi hittade jättesöta miniostar idag som vi var tvugna att prova.


 


Från vänster; peppar, ananas/mandel/cashew/, gräslök, blåmögel, brie


Miniostar


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar