tisdag 28 september 2010

Lilla helgen + ett recept

 


Helgen har väl inte varit så spännande kanske. Jag fixade lite hemma medan älsklingen provkörde lite nya bilar med några vänner på nåt event. Jag åkte till Vällingby och käkade lunch med Fia. Sen kom Thomas och Simon och hämtade mig för att vi skulle åka vidare till IKEA för att köpa lite trådbackar med tillhörande ställningar. Vi håller ju på att inreda vår walk-in-closet. Han och jag har hur mycket kläder som helst. Tur att vi har så gott om utrymme att fixa bevaring. Efter att vi hade köpt ställningarna på IKEA svängde vi förbi en kompis, som höll på att renovera sitt hus, i några minuter. Sen åkte vi hem igen och käkade god entrecote. Den var så mör och välsmakande att man nästan dog av njutning. Min karl kan verkligen laga kött! Till efterrätt drack vi en nespresso-latte på det, lite popcorn och choklad slank ner. Sen såg vi på nån film som heter Machete med bl.a Steven Segal. Självklart var det mycket tuttar och pang pang. Jag somnade på Thomas mage efter en stund, mycket pga att Segal är rätt trist som skådis och dessutom hade den ingen bra handling. Det intressanta i rollsättningen är att de ändå fick in rätt hyfsat kända skådisar såsom Jessica Alba, Robert De Niro och Lindsay Lohan, plus några c-kändisar. Huvudrollsinnehavaren Danny Trejo är ju oftast med som the evil and talanted hitman of the bad guy och dör oftast fort. Kul att han fick en uppåt kick då.


Igår söndag var vi och städade ur resten av hans gamla lägenhet. Skönt att det är gjort. Min gamla lägenhet är också urstädad nu tack vare min kära mamma och hennes man. De har hjälpt mig så mycket med städningen pga att jag inte har haft tid. Har ju fixat med vår nya så fort jag har haft tid. Nu är det bara sista spiken i kistan på våra lägenheter när vi ska lämna in nycklarna. Sen kan vi koncentrera oss på den nya till hundra procent. För nästa helg är det inflyttningsfest på gång. Ska bli spännande att se hur många som kommer. Det var en rejäl bunt som vi har bjudit.


Åh just det... Jag har börjat spela SIMS 3 igen. Det är ju så fruktansvärt underhållande. Jag är inte intresserad av att spela med karraktärerna lika mycket som jag älskar att bygga och designa husen och inredningen. Det är min passion. Just nu har jag återskapat vår gemensamma lägenhet till ett lyxhus med inomhus pool. Jag har även gjort mig och Thomas i SIM-stuk. Ska försöka fixa färdigt det ikväll om jag hinner.


Måste åka och trimma fläsket lite på gymmet först. :) Har börjat med att äta kolhydratsfattig mat. Det går faktiskt bättre än förväntat. Det enda jag har svårt att sluta med är chokladen. Det är det enda av onyttigheter jag faktiskt inte kan undslippa. Så det är vad jag stoppar i mig i lagom mängd på helgerna framöver. Annars är det rätt lätt faktiskt. Jag har inget sug över socker. Kan ju kanske beror på att jag får mitt sockerbehov mättat av två frukter per dag. När det kommer till fett så är jag inte lika rädd. Men jag vräker inte i mig fett såklart. Men jag kanske inte är lika rädd över att använda oljeblandat margarin när jag steker saker. Sen har jag ju i äkta lattemjölk när jag dricker mina hemmagjorda nespresso-latte. Man kan säga att man har gått över lite till den lättare varianten av LCHF-metoden fast med frukt inräknat. Kommer nog inte klara av att minska på frukten heller. Det är ju så gott och nyttigt. Jag kan tyvärr inte bli helt militant hälsofreak hur mycket jag än skulle vilja heller. Är för glad i olika sorters mat. Men man kan ju kanske tänka på att räkna bort det värsta i alla fall. :)


Jag gjorde en egenkomponerad och jättegod zucchini-och aubergineröra igår till köttbullarna.


Till 3 personer


*1 zucchini
*1 aubergine
*1 förpackning getost med smak av soltorkade tomater och basilika
*Olivolja
*Flytande margarin
*Torkad Oregano

*Salt
*Grovmalen svartpeppar


Tärna zucchini och aubergin i lagom stora bitar.
Tärna getosten i valfri storlek.

Häll i olivolja i en het stekpanna och häll sedan i grönsakerna.
Stek nån minut och ringla sedan över lite margarin över grönsakerna och rör.
Krydda efter behag. Dock inte alltför starkt pga att getosten har smak i sig.
När grönsakerna har fått fin färg så häller man i getosten och rör om.
När osten har smält och blandningen har fått fin konsistens kan man servera.


Denna blandning är jättegod att ha till kött, fisk eller fågel. Man kan även ha den som tapas tillbehör om man vill. :)


Sen gjorde jag nåt gott idag med som jag bara slängde ihop. Frikadeller i tomatsås med stora vita bönor. Blev faktiskt väldigt gott fast det var så enkelt. Min diet kommer gå som smort. Är ju inte alls svårt att strunta i pasta, ris och potatis. Man måste bara vara fantasifull i det man gör. Think outside the box så att säga. ;)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar