måndag 10 februari 2014

Nutella

Jag har alltid älskat Nutella och Nötcreme, men som alla vet så är de proppade med socker och annat dumt. Jag blev överlycklig när jag fick se ett enkelt recept att skapa det själv hos Baka Sockerfritt. Det blev över förväntan och smakade som en blandning mellan Nutella och Nötcreme. Det var farligt gott!! Jag fick hålla mig så jag inte smaskade i mig allting på en gång. Nu kan jag använda det som pålägg, i bakning eller ta en sked när jag blir sugen utan att känna dåligt samvete.

Här kommer receptet så som jag gjorde det!

Ingredienser:

200 gram hasselnötter utan skal
5 matskedar sötning (Jag använde mig av Sukrin Gold som är som farinsocker)
2 matskedar kakao (Jag använde mig av det osockrade kakaopulvret Kakao Amaribe)
0,5 tesked vaniljpulver
30 gram kokosolja

Instruktioner:

Mixa hasselnötterna i en matberedare eller lite i taget med en stavmixer.
Tillsätt sötning, kakao, vaniljpulver och kokosolja.
Mixa alltsammans ett tag tills det blir rätt konsistens på röran/smeten.
Smaka av och tillsätt lite extra av ingredienserna efter smak. (Jag tillsatte lite extra Sukrin Gold själv.)
Förvara Nutellan i kylskåp.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar