onsdag 19 februari 2014

Micro-bröd once again

Det är tråkigt att laga mat till sig själv, eller är jag en av få som tycker det? Jag är dessutom så bortskämd med en sambo som lagar den mesta maten. Ja jo, jag gör väl en lättare lunch lite då och då kanske, men ibland (ofta) önskar jag att det fanns ett piller som mättar istället. Det är inte det att jag inte kan laga mat, för det kan jag!

Ikväll var jag tvungen att göra nåt själv. Vi har alltid en massa olika korvsorter hemma, men korv var väl det minsta jag var sugen på. Då såg jag ägg! Jag tänkte, äggmackor med kaviar there is!

Jag vispade ihop en smet för det goda micro-brödet som jag har hittat på nätet för nåt år sen och gjort många gånger. Det är så enkelt och man kan 
variera en del av innehållet efter egen smak.

2 deciliter nötmjöl (jag tar mandelmjöl)
2 teskedar linfrön
2 kryddmått fiberhusk
2 kryddmått brödkryddor eller dylikt
1 kryddmått salt
2 kryddmått bakpulver
2 ägg
2 matskedar grädde

Blanda torra ingredienserna.
Blanda i ägg och grädde och rör ihop till en smet.
Smeta ut jämt på en tallrik med kanter.
Kör i micron i ca 3,5-4 minuter på högsta effekt. Den ska inte vara kladdig i mitten. 
Ta ut och kryssa brödet med en kniv.
Låt svalna en aning innan servering.

Det går att variera sig en himla massa! Idag tog jag i 2 kryddmått vörtkrydda istället för brödkryddor och sen lade jag till 2 teskedar sesamfrön.


Jag har gjort med pepparkakskrydda nångång och det blir faktiskt gott. Då kan man till exempel ha nån god stark ost på.
Tips tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar