måndag 23 december 2013

Janssons frestelse gjort på rättika

Janssons Frestelse är lite svår mat har jag uppfattat det som. Antingen älskar man det eller mår illa av det. Jag älskar det! Den krämiga konsistensen av grädde, den söta smaken av gul lök och den härliga sältan av anjovis. Sen kommer vi till potatisen. Jag har alltid älskat potatis. Det är det svåraste för mig att avstå nu när jag kör LCHF. Potatis är ju ren stärkelse. Som tur är så finns det någorlunda substitut för det nu för tiden. När det kommer till Janssons Frestelse så kör vissa vitkål, blomkål eller rättika. Jag älskar dem alla, men i olika sammanhang. Just rättika tycker jag är det som passar bäst som substitut för potatis.

I år har jag tagit blodigt allvar att få äta sånt som jag tycker om på julbordet.

Jag fixade till en Janssons Frestelse gjort på rättika idag. Den blev så god! Receptet är taget från bloggen Evelina- En Till Svensson.
Jag tillägger dock att jag kokade den skurna rättikan i lättsaltat vatten i ca 20-25 minuter. Sen hade jag slut på Pofiber hemma, så jag strödde lite mandelmjöl över istället. Det blev jättegott! Var ju tvungen att provsmaka. Tummen upp!

.

Jag har även förskaffat en hel 1,5 kg varmrökt lax. Det riktigt drar i spottkörtlarna med tanken på att få sätta tänderna i den där utsökta jäkeln! Slurp!


Jag har ju även bakat vörtbröd (se förra inlägget), så nu kan jag få äta den traditionella skinkmackan med senap också. *lyckodans*


Sen kommer jag självklart dra i mig en och annan sillbit, nåt ägg, köttbullar (om de är hemmagjorda. Fabriksproducerade köttbullar får mig att rapa äckligt i flera timmar), prinskorv och lite annat smått och gott.

Jag känner på mig att den här julen blir extra speciell. Ja, med tanke på att vår lilla Miranda ska fira sin första jul så är det speciellt om något!

God Jul nu alla glada!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar