måndag 2 december 2013

Aprikospuré

Jag har kokat ihop en ny sorts puré till Miranda. Jag kämpar varje dag med hennes hårda mage. Det brukar bli katrinplommonpuré som funkar, men nu testade jag att göra aprikospuré istället. Får se om det blir vättre i hennes mage nu.

Så här gjorde jag:

Jag lade 250 gram torkade ekologiska aprikoser i 5,5 deciliter vatten under dagen/över natten.
Sen kokade jag dem i vattnet jag blötlade dem i, tillsammans med ett skalat och hackat päron, i några minuter tills allt var mjukt.
Sen hällde jag bort den större delen av vattnet i en kanna och sparade det.
Jag mixade allt med en stavmixer till en jämn puré och tillsatte lite av vattnet för att få till rätt konsistens.

Det blev 1 barnmatsburk och cirka 1 iskubspåse.

Jag tyckte purén blev väldigt söt, men Miranda tyckte den var helt ok när hon provsmakade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar