tisdag 10 december 2013

Julbak - Lussebullar & Mjuk pepparkaka

Nu när lappmöglet (snön) har lagt sig som en kall och frostig pläd över landet så får man lite julstämning. Jag är inte nåt fan av julpyssel och juldekorationer hemma. Det förstör ju i redningen. Haha! Nä, jag tycker det är fint, men det blir nog mer sånt när Miranda blir större och vill vara med och pyssla. Nu räcker det med att jul-krafset smäcks upp redan i oktober runt om på alla köpcenter i landet. Ja, säljas det som säljas kan så tidigt som möjligt, för bövelen! ;)

Men nånting som jag älskar med julen är ju ändå alla godsaker! Vi bara äter och äter och äter. Värst är det på julafton. Då äts det julmat och godis precis hela dagen och kvällen. Vi mår så illa och magen känns som en hårt packad trunk, men ändå pressar vi ner ytterligare 5 kilo skit i halsen. Det är som att vi aldrig kommer få äta gott på hela året. Fast sen kommer ju påsk, midsommar och kräftskiva. Äta, äta, äta! Inte konstigt att jag känner mig som ett gödsvin på alla högtider med allt jag stoppar i mig.

Hur som helst. Jag har bemödat mig själv att baka lite julgott nu när jag inte äter socker och mjöl. Så idag ordnade jag till LCHF Lussebullar och LCHF Mjuk pepparkaka. Båda recepten kommer ifrån bloggen 56kilo.se. Älskar Åses recept!

De här raringarna blev goda! De har väl inte samma konsistens som de vanliga lussebullarna med mjöl och jäst, men de är väldigt bra som substitut. Bra saffranssmak! Jag använde mig av 2 teskedar rom-arom för att blanda ut saffranet i. Det gör att bullarna får den extra fina gula färgen och smakar gott!


Sen när jag ändå hade ångan uppe så svängde jag ihop en mjuk pepparkaka också. Den blev helt okej, fast det borde ha varit en matsked extra med pepparkakskryddor i receptet om jag fick bestämma. Äh, nästa gång fixar jag det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar