lördag 14 december 2013

Grymma ostchips

Nåt som är trist med LCHF är avsaknaden efter potatis. Det finns såklart substitut som till exempel rättika. Men potatis är ändå något speciellt. Jag älskar pommes frites, potatisgratäng, potatismos och chips. Men det är ändå en enkel match att avstå potatis när man får äta så mycket annat gott utan att räkna kalorier, endast kolhydrater.

Jag vill tipsa om underbara chips gjorda på ost. Eller rättare sagt, det ÄR ost! Krispiga och smakrika. Minimalt med kolhydrater!

Sätt ugnen på 200 celcius. Sen tar du antingen riven ost och lägger små högar på en plåt med bakplåtspapper, eller som jag gjorde, skivade ost, delade dem på mitten och lade ut. Ta helst en smakrik ost. Jag valde Boxholms vitlöksost. De ska ligga inne tills de får lite färg. Jag fick dem klara på 6,5 minuter i min ugn, men du får kolla själv eftersom vissa ugnar är olika. Tänk bara på att hålla extra koll efter 5 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar