söndag 1 december 2013

Helgens bravader

Det har varit en hemskt mysig helg måste jag säga. Jag har inte haft tid att blogga nåt varken fredag, lördag eller idag. Busy busy busy! ;)

I fredags blev vi bjudna på Idol-kväll hemma hos min söt vän Helena och hennes trevliga sambo Michel och deras sockersöta prins Lucas. De bjöd på god middag. Helena hade blivit lite kär i broccoligratängen som jag bjöd henne på senast vi sågs. Hon hade fått receptet och beordrat Michel att fixa en sån när jag kom förbi med Thomas och Miranda. Det blev riktigt gott tillsammans med en sallad! Sen blev det snacks och rödvin till Idol.


Jag hade även tagit med mig en sorts chokladfudge med kokostäcke. Det blev en succé. Skönt, för det var ju egentligen inte menat att bli fudge utan Mumsiga LCHF-rutor med rostad kokos. Jag hade misslyckats med smeten så den stelnade inte som den skulle i ugnen, men den fixade till sig själv ju svalare den blev. Den blev väldigt uppskattad, så vi lämnade resten hos Helena och Michel.


Själva Idol-tittandet blev väl inte som vi hade hoppats på. Jag och Helena sprang skytteltrafik för att försöka söva våra övertrötta bebisar som vägrade somna trots att de nästan höll på att kräkas av trötthet. Lucas ylade som en katt på extacy i sovrummet och Miranda gnällde som en trasig truck i vagnen och vägrade dricka välling. Killarna hjälpte till så gott de kunde. Tillslut somnade båda våra små åbäken och vi kunde sitta ner och vara sociala. Kvällen slutade bra i alla fall. Det var väldigt mysigt ändå! Helena är ju världens gulligaste! Är så glad att ha henne som vän.

I lördags lämnade vi över Miranda till plast-farmor Gunilla efter lunch för att göra i ordning oss för en väns 30-årsfest. Vi gick först hem till en annan kompis och blev bjudna på en härlig lammgryta. Det var så gott! Jag käkade dock endast köttet och pillade bort potatisen.


Sen gick vi bort till födelsedagsbarnet och partade loss. Jag blev dock sliten redan vid 23-tiden (trött morsa) och blev skjutsad hem av en snäll vän vid 23:30 medan Thomas ramlade in två timmar senare. Men det var grymt kul! Han som fyllde år fick häftiga presenter som ett brygg-ditt-eget-öl-kit och ett bollhav. Det var collage-tema på festen.




Idag vaknade jag upp rätt så utvilad vid 8:30. Så länge har jag inte sovit utan avbrott på flera månader. Vi skulle bli bjudna på 1:a advents fika hos Gunilla så jag ställde mig och bakade en saffranskaka med kanelfyllning. Jag trodde den blev misslyckad eftersom kanelfyllningen gjorde så att resten av smeten inte stelnade runt den. Men som tur var så stelnade den som den skulle när vi tog fram den till fikat. Den blev jättegod och det tyckte de andra också. Jag lämnade även det bakverket. Ja, jag gillar att baka, men känner att jag inte klarar av att ha massa sånt liggandes hemma. Vill undvika att småäta godsaker även om de är sockerfria och glutenfria (som de flesta LCHF-recept). Som en forna socker-junkie så vet jag vad jag ska unvika för att undvika att bli beroende igen. Socker är lika starkt som knark, alkohol och tobak och ohälsosamma sötningsmedel. Det är bara mer accepterat i samhället av nån konstig anledning.



Det var härligt att få se vårt lilla gryn igen! Hon hade skött sig skapligt även om hon hade mat-strejkat en aning. Men hon mådde bra och var glad att se mig och Thomas. Kul att hon har blivit så medveten nu. Hon är värd allt i världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar