söndag 3 juli 2011

Sojamjölk med vanilj = mums!

Jag säger det igen... Det är faktiskt grymt bra med sojamjölk. Det är ju precis som vanlig mjölk förutom att den kanske är snäppet dyrare. Istället för att den kostar typ 8 kronor som vanlig mjölk så kostar den 10-16 kronor för ca 1 liter. Jo så det blir ju inte så ofta man köper. Men oj vad bra den är för mig med tanke på att den ger mig rätten att dricka mer mjölk än 1 deciliter per dag. Det är trott det eller ej, rätt mycket kolisar i vanlig mjölk. Trist för jag älskar ju mjölk! När jag ska baka, laga mat eller ha i kaffet så använder jag mig inte av vanlig mjölk utan fet vispgrädde eller sojamjölk.

Jag har kommit på en ännu bättre upptäckt med sojamjölk. Min favorit hittills är Carlshamn Sojadryck Vanilj som är underbar att ha i smoothies eller i kaffet och i bakning. Den smakar som vaniljsås och har ca 3.9 gr kolisar per 100 gr. Det är fortfarande lägre kolhydratsvärde än vanlig komjölk, och med smak dessutom. Grymt! Så nu har jag börjat skumma den tillsammans med liiite vispgrädde för att få ner kolisarna, till min cappuccino eller latte. Men inte jämnt pga sockret i den här sorten. Ja det är ju ändå lite mer sockerarter i den pga tillsatsen vanilj. Men man kan ju inte vara en tyrannisk sockerjagare jämnt.



Kolla va fin Nespresso cappuccino jag fixade till. ^.^,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar