torsdag 2 juni 2011

Gräsänkan och sockerberoendet

Ja nu har min karl farit på sjöss med alla vänner på Monday Bar, Black & White - kryssning. Jag har inte en kotte att leka med eftersom alla åkte med båten eller är bortresta. Så jag får glatt roa mig bäst jag kan hemma istället. Nu undrar ni säkert varför jag inte hängde med på denna roliga kryssning. Jo jag brukar åka med, men nu fick jag inte ledig från jobbet förrän det var för sent att köpa biljett. Så nu får jag vackert vara kvar i storstaden. Det dröjer nog ett bra tag tills nästa gång man får hänga med. Nu måste man spara pengarna till den stora resan vi ska göra nästa år. Det har gått bra med sparandet så resan kommer bli awsome! Det blir troligtvis Thailand om vi inte hittar nåt liknande alternativ.

Så vad gjorde jag efter att Thomas hade tultat iväg med sin resväska och en förväntansfull blick? Jo, jag ställde mig för att baka en stund. Det blev ett recept som jag tog ur Marianns LCHF mat & bak. Det blev väldigt bra när jag modifierade det lite. Jag tog i lite mer choklad och smulade i lite snabbkaffe och pomeranskrydda.



Tänkte dra iväg till min käre far imorgon på fika. Då måste jag ha med mig nyttiga bakverk eftersom han är en hejare på att köpa kaffebröd som han vill truga på mig. Ja det hade säkert varit väldigt gott om jag var en socker-junkie som de flesta människor är. Men jag har blivit konverterad till en bättre människa som undviker raffinerat vitt socker som förstör kroppen. Jag har skådat ljuset och insett faktum med dagens sockerkonsumtion.  Visste ni att sockerberoende är jämförbart med alkoholism, tobakskonsumtion eller drogmissbruk? Om man försöker sluta äta socker blir man nedstämd, stirrig och irriterad. Man kan få huvudvärk och stora trötthetsproblem pga att blodsockret är ett enda kaos. Socker gör så att blodsockret får sig en extrem rush och dalar hiskligt snabbt eftersom socker är snabba kolhydrater. Dessutom så bildar det karies i tänderna, bidrar till celluliter och binder fett. Det är jättesvårt att som sockerberoende sluta med detta ohälsosamma livsmedel. Jag har själv varit beroende och det försvann när jag ändrade mina kostvanor. Det tar ungefär en tre dagar att bli av med det värsta suget. Sen går det bättre och bättre. Men man faller jättesnabbt tillbaka i beroendet om man börjar äta socker igen. Så man måste bestämma sig.

När man går in i en matbutik, kiosk, biograf eller mack. Vad är det det första i lokalen eller det sista i lokalen du ser då? Jo lockvaror. Vad består lockvarorna av? Jo, godis, onyttig choklad, chips, kakor, läsk och energidrycker. Vad innehåller det? Socker! Varför lägger man ut det så strategiskt? Jo för att ägarna vet att människor är sockerberoende och vill utnyttja detta genom att skapa frestelser och tjäna pengar på det. Man kan säga att sockerindustrin är folkets langare och folket är inbitna sockertorskar. Vad säger man när man ska fredagsmys till exempel? Ska vi inte handla lite gott och se en film? Vad är det som är gott då? Jo allt det där sockriga som man sitter och vräker i sig medan man pöser i soffan. Eller så köper man popcorn eller chips som innehåller massa kolhydrater. Man ska ju naturligtvis ösa i sig läsk också, typ Coca cola eller Fanta som innehåller fruktansvärt mycket socker. Det sägs att man hellre ska äta socker än att dricka det om man ska äta socker. För läsk döljer ofattbara mängder socker. Ja vad ska man säga? Pest eller kolera?

Det icke-charmiga med människor är att när de försöker undvika socker så äter de lightprodukter som innehåller t.ex aspartam, eller fruktos. Visste ni att vissa sötningsmedel faktiskt ökar hungerkänslan och får en att äta mer och bli sötsugen? Man blir alltså hungrigare och därför blir man också fetare för att man äter för mycket och oregelbundet. Man kan dessutom få ökad risk för fettlever och diabetes. Sötningsmedel är inte nåt man ska sikta in sig på om det inte är bra grejer. Man måste läsa på lite för att kunna unna sig sötningsmedel. Jag rekommenderar Sukrin/Sötin, Björksocker eller Stevia när man ska baka eller lägga i kaffet/teet till exempel. Det går direkt ur kroppen och påverkar inte blodsockret, är hälsosamt för tänderna och funkar för alla och är dessutom rekommenderat för diabetiker.

Sådär ja... Hoppas nåt fastnade gott folk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar