torsdag 23 juni 2011

Livat i Jönköping

I lördags, dagen efter vårt 3-årsfirande, tog vi vårt pick och pack och brummade vi ner till Jönköping för att hälsa på en vår vän Lotta som skulle fylla 30. Hon hade planerat en stor fest med massa vänner. Färden tog ca 3 timmar och under tiden började man nyktra till. När man närmar sig Jönköping så kör man på en av Sveriges vackraste vägar. Det är underbar sjöutsikt sista biten tills man kommer till Jönköping som ligger vid spetsen av Vänern. Kolla kartan. Jag tycker det känns lite som att man kommer utomlands med alla etapper av hus som vilar i bergssluttningarna och det vackra landskapet som böljar sig fram runt nya fräscha vägar. Det är väldigt pittoreskt. Jag hade utan svårigheter kunnat flytta dit om det inte vore för de starka rötter jag har i Stockholm. Det är väldigt trevliga människor och alla pratar med en underbar dialekt som jag lätt kommer in i. Jag bott i Vänersborg som ligger precis vid spetsen av Vänern. Kolla kartan.  Den västgötska dialekten är väldigt lätt att ta efter pga att den är melodisk och tilltalar många.


Vi blev varmt välkomna av Lotta i hennes fina hus. Hon och en annan kompis hade stått och marinerat massor av kycklingvingar nån dag innan. Sen smakade jag faktiskt på lite potatisgratäng som de hade värmt på. Det var fortfarande väldigt gott med potatisgratäng, som jag befarade. Jag saknar faktiskt vissa potatisrätter. Det börjar bli mer och mer att jag fuskar i min diet. LCHF är roligt för att man får äta massa fett och så. Men om man gör det så får man inte käka så mycket kolhydratsrika maträtter. Det är trist. Men jag antar att man inte kan vara benhård för evigt. Nån gång brister det. Man är ju bara människa.





Hur som helst så kom det rätt mycket folk och vi festade runt inne i hennes hus tills det var dags för utgång med de flesta partygästerna. Tydligen så är det populäraste innestället i Jönköping sportbarshaket O'learys. I Stockholm anser man att det stället är under lägre klass. I storstaden hänger mest alkisar i O'learys bar eller vid enarmade banditerna och vid storbildsteven där det alltid visas sportkanalerna (mest fotboll). Men i Jönköping är det full drag med de allra senaste danshitsen på repeat. Ja det gick verkligen på repeat. Det var ganska mycket folk där inne och mycket unga. Thomas hade tagit på sig uppdraget att fylla Lotta med shots tills hon ranglade runt som en nyfödd kalv. När det började bli stängningstid (01:30) så drog vi med oss Lotta hem och hon hade erbjudit sig sin dubbelsäng medan hon själv vinglade ner en annan säng. Tack vare att hon så generöst gav oss hennes sköna säng så sov man ordentligt. Lille stackars Dan fick en madrass att sova på i vardagsrummet. Han sov kanske inte lika skönt. Han var lite av ett vrak dagen efter, vilket vi inte är vana att se.

Jag vaknade klart tidigast av alla eftersom jag har blivit en sån morgonlärka på senaste året. Så jag smög in i köket och röjde upp i röran av glas, tomburkar och papptallrikar. Jag t o m diskade lite och plockade lite glaskross som låg utspritt. Man måste ju visa sin uppskattning för värden som hade ansträngt sig så för vår skull, med mat och bekväm sovplats. När alla vaknade så käkade vi frulle och jag och Lotta tjattrade på i ett par timmar. På eftermiddagen åkte vi hem till våra gemensamma vänner Sofie och Daniel för att käka söndagsmiddag. Det bjöds på grytstek av älg med potatisgratäng och haricots verts och hemmagjord vinbärsgelé. Så jäkla klockrent!

Sen for vi hem upp till Stockholm igen i ösregnet. Det tog lite längre tid bara för att det regnade så mycket. När vi kom fram till storstan igen så var det bra väder igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar