torsdag 16 juni 2011

Vår nya kökskamrat Hugo

Snart är det min och Thomas 3-årsdag och det innebär ju bl.a presenter. Thomas hade fått nys om att jag var smått intresserad av en råsaftcentrifug pga att jag älskar att dricka färska juicer och smoothies. Tycker inte om när det är massa farliga E-ämnen och socker i det jag dricker. Det bör ju dessutom vara lite billigare att göra egen juice om man köper grönsaker och frukt på torgmarknader och sen gör hemma. Både han och jag tycker att det egentligen är en rätt onödigt dyr och onödigt klumpig pryl som tar plats och antagligen inte kommer användas regelbundet året om. Men han KÖPTE faktiskt en råsaftcentrifug till mig/oss i present i förskott! Det innebar att vi brummade bort till Coop och köpte på oss massa frukt och grönsaker på stört. Thomas bestämde sig för morots- och apelsinjuice. Jag fick uppgiften att göra juicen. Med en viss osäkerhet vred jag om strömratten. Jag fick respekt för den på en gång. Är inte riktigt van vid att en köksmaskin skuttar till. Men det är inte så konstigt med tanke på den våldsamma g-kraft som utlöses på bara några millisekunder. Ja det är ju en centrifug trots allt. Men jag stod på mig och började försiktigt slänga ner morotsbitar och apelsiner i hålet och tryckte till. SPLASH så var allt fruktkött i den inbyggda byttan och saften rann ner i kannan. Vad tog det, typ 1 minut så var allt klart. Det var så fascinerande att jag skulle kunnat stå där i åtminstone en halvtimme med massa olika grönsaker och frukter bara för att se dem slitas sönder och pressats till underbara juicer. Det var hur gott som helst! Väldigt läskande. Man riktigt kände hur nyttigheten spred sig i kroppen. Jag ska dock försöka mig på juicer som jag kan dricka i LCHF-syfte. Typ med vissa grönsaker och bär. Men jag kommer definitivt fuska lite nu till sommaren. För vem kan motstå en iskall färskpressad apelsinjuice-drink?

Det bästa med det här är att man kan använda fruktköttet och grönsaksköttet till andra saker. Man kan ha det i bakning och matlagning. OCH man kan använda vissa rester till ingredienser i ansiktsmasker! Det finns till och med instruktioner på olika ansiktsmasker.

Denna fantastiska maskin heter PHILIPS Aluminium Collection juicer hr1861 och finns att kika på om du klickar på lila länken.


Så här vacker blev den goda morots- och apelsinjuicen

Och vad ska vår nya kökskamrat heta då? Jo Hugo ^.^,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar