torsdag 9 juni 2011

Snor

Jag har inte orkat blogga på nån dag pga att jag har haft häcken full av jobb och näsan full av snor. Har liksom inte haft orken eller tiden att tänka på min kära blogg. Snoret bara rinner och rinner och barrikaderar sig där inne i bihålorna som envisa och jobbiga gäster som aldrig vill gå. När jag snyter mig blir det bra i fem sekunder och sen är det täppt igen. Sen är jag helt geggig i skallen bara för att jag vägrar ligga hemma i sängen istället för att sitta och stångas med arbetsuppgifter som MÅSTE göras.

Visste ni förresten det här om snor?

  • Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan
  • Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter snor.
  • Färgen på snoret beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det.
  • Snoret har en mycket viktig uppgift i din näsa och det är att samla upp och transportera bort dammpartiklar, smuts och mikroorganismer ur näsgångarna så att du slipper bli sjuk. Det här jobbet märker vi normalt inte så mycket av. Små mängder av snor sipprar hela tiden ner i munhålan genom bakre delen av munnen och på så sätt forslas de oönskade partiklarna bort.
  • Mucofagi är en medicinsk term för att konsumera snor (eller "spara"). Det är i allmänhet ett socialt oaccepterat beteende, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn.
Källa: Wikipedia och Every info


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar