torsdag 9 juni 2011

Sojamjölk

Jag har varit lite misstänksam mot annan sorts mjölk än den som kommer ifrån kopattar eftersom alla säger att alternativa mjölksorter smakar apa. Men nu köpte jag hem en förpackning sojamjölk bara för att smaka. Med tanke på att jag fick upp ögonen för innehållsförteckningen och dens påverkan så var jag tvungen att testa. Först och främst så innehåller sojamjölken mindre kolhydrater än vanlig mjölk. Den osötade sojamjölken som jag köpte innehåller bara 0.2 g / 100ml. Komjölk innehåller ca 5g / 100ml. Sen så är sojamjölk väldigt nyttig också precis som komjölk. Den innehåller också Kalcium och, B -och D vitaminer. Fast jag kan tänka mig att komjölk kanske har andra bra egenskaper som inte sojamjölken har. Plus att jag läste att den har positiv påverkan av naturen. Det står så här på förpackningen: Produkter med sojaprotein kräver 5 gånger mindre jordyta och 10 gånger mindre vatten och orsakar mindre koldioxidutsläpp än produkter med animaliskt protein. Bra va? Sen har den jättebra behållningstid. Om man inte öppnar förpackningen så håller den i typ ett år.

Jag köpte en av de vanliga sorterna som var smått dyr. Den kostar typ 17 spänn för 1 liter. Mm... Jag ska inte köpa den här kontinuerligt. Den smakade inte riktigt som vanlig mjölk men var helt ok faktiskt. Men jag är inte såå beroende av mjölk så jag klarar mig att köpa den ibland när jag känner mig sugen eller ska ha det i bakning, smoothies eller i kaffet eller så...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar