måndag 24 januari 2011

Bak, sup, baby, mat och film

 


LÖRDAG MORGON:


Då började morgonen med att bakade jag en massa. Först tjoffade jag ihop ett X antal små ägg -och baconmuffins (Du måste vara inloggad för att se komplett recept) som man kan ha till frulle eller mellanmål om man nu måste ha det. De blev helt ok. De jag gjorde första gången blev lite bättre. Men de här duger.


Ägg -och baconmuffins


Sen kämpade jag med att göra en kladdkaka utan varken socker och mjöl. Det var en pärs. Första receptet sög! Kolla in det HÄR.  Det smakade verkligen INTE gott. Det blev liksom svampigt och smaklöst. Kan vara att man hade i begränsade ingredienser och att man endast hade den i ugnen i 6 minuter på hög värme. Så det där receptet rekommenderar jag ICKE. Fick ta mig i kragen och gå ner för att köpa mer 70%-ig blockchoklad. Men sen såg jag ett recept som i alla fall innehöll socker. Se det fantastiska receptet HÄR Där passade jag på att ersätta socker med sukrinet jag köpte härom dagen. Det var ett rätt mödosamt recept med mycket blanda över vattenbad i små omgångar och dessutom skulle den stå i ca 50 minuter på svag värme i ugnen. Men det var det värt. Så jäävla god blev den. Har inte lyckats att ta nån bra bild eftersom vi förstörde den på en gång. Men det kvittar väl eftersom alla vet hur en rund brun kladdkaka ser ut... eller? Fast den här kladdkakan var iof snarare svart med tanke på den kolossala mängd choklad den innehöll. Snacka om multibel chokladorgasm efter en liten bit!


LÖRDAG KVÄLL:


Då bar det av till vår vän Simon som skulle ha supa-skallen-av-oss-och-samtidigt-se-värdelös-film-kväll. Han och min karl hade planerat detta för lördagen eftersom det var nån nostalgi-grej som de hade. Det skulle bli Dracula 3000. Den var ju inte heeelt värdelös. Men kanske lite för förutsägbar och plastiga repliker som haglade. Sen att själva Dracula var lika skrämmande som 1 liter mellanmjölk. Sen att de hade fått in några avdankade C-skådisar som kväkte nördiga dialoger. Värst var en speedad Coolio som knappt kunde prata pga att hans huggtänder förmodligen var för stora för hans redan stora trut. Det kändes lite som att rekvisitan var från loppis och sånna där bollar med leksaker man får från tuggummimaskinerna (syftar först och främst på huggtänderna).


Men jösses va jag blev rund om fötterna efter bara 2,5 glas torrt vitt vin. Det är som de säger. Man blir så mycket mer lättpåverkad om man kör LCHF. Folk förstod inte riktigt det fast jag sa till dem att jag verkligen inte kunde supa i deras takt. För om jag gjorde det skulle jag ligga och kaskadkräkas i ett hörn. Men det löste sig med tanke på att alla andra blev fullare. Tur att snälle Dan var där och körde hem oss.


 


SÖNDAG DAG:


Då fick jag med mig Thomas till min söta arbetskamrat Linda som är mammaledig och har fått en liten son som blev 3 veckor när vi hälsade på. Anton. Jag smälte. Så plutteliten han va! Han var lite ostabil i humöret. Skrek, sov och tittade lite slött i omväxlande fart. Hennes sambo Matte var väldigt trevlig och han och Thomas fann varandra rätt snart när de började prata Photoshop och Iphones och bilar. Själv låg jag uppe och förhörde Linda ingående med alla detaljer från förlossningen och lite annat som bara tjejer som är bebisintresserade tycker är intressant att prata om, ja och andra saker också såklart. Tiden flög iväg för sen hade det gått 3,5 timme innan vi skulle bege oss vidare.


Jag o Anton
Lilleplutten


Linda och Anton
Mamma Linda med sin lille plutt-Anton


 


SÖNDAG KVÄLL:


Vi åkte vidare till Fia och Martin. Fia hade äntligen blivit fri sin karantän av vinterkräksjukan. De lagade älgbiffar med svampsås till oss. Mycket mumsigt! Sen kollade vi på den amerikanska versionen av Låt den rätte komma in, alltså Let me in. Den var helt ok. Men jag vet inte riktigt om jag tyckte den amerikanska höll jämfört med orginalet. Den var liksom så....amerikansk.

4 kommentarer:

  1. Skoj med en till som är intresserad av matlagning, har lagt in några LCHF-recept jag också även om jag inte går på den dieten till fullo men förstår de som fastnar för den eftersom det är god mat och man blir ju så mätt =)

    SvaraRadera
  2. Carita Liljendahl25 januari 2011 kl. 00:00

    Försökte få fram ägg- och baconreceptet, är medlem på sidan, men hittade inga mängder på ägg, bacon, skinka etc. Kan du säga var dom finns eller ska jag gissa? Spännande förstås att experimentera, men... :-D

    SvaraRadera
  3. Hej :) Va skumt att du inte ser ingredienserna. Här får du dom:Ingredienser5 ägg1 dl grädde1 dl riven ost1 dl strimlad rökt skinka1 msk gräslöksaltpeppar

    SvaraRadera
  4. Åh då ska jag gå in o kolla hos dig sen. :)Ja LCHF är fantastiskt. Man är konstant mätt och belåten.

    SvaraRadera