fredag 8 januari 2010

Hemska mardrömmar jagar mig =( *Varning för stötande inslag*

 


Förstår inte... I flera dagar i rad har jag drömt skumma eller hemska drömmar så man har vaknat upp kallsvettig och lite smått omtumlad. Nu kommer det här låta som att jag har sett för mycket på skräckfilmer och sånt. Mycket möjligt men jag vill bara ge dig en bild av vad skumma saker som pågår i min överkokta hjärna på nätterna. ;)


DRÖM 1:


Förra veckan drömde jag att jag var en japansk liten flicka på ca 10 år som skulle rymma tillsammans med min ca 8 åriga japanska tjejkompis. Det var krig där alla människor var fattiga och gömde sig för rebeller eller nåt. Folk bodde i källare där det växte stora bananträd som de klättrade omkring i. Jag och min kompis smög omkring där nere och tittade på alla fattiga människor. Vi såg ett stort gäng barn med godis som var påväg någonstans. De verkade glada och skrattade och pratade högljutt. Det fanns ett stort lager med godis som vi snodde lite ifrån och la i våra klänningsfickor. Vi såg två stora bussar där barnen stuvades in. Det stod vakter med stora gevär och övervakade allt som hände. Jag gick sakta mot barnaskaran för att smälta in och min kompis kom på efterkälken. Jag ropade att hon måste skynda sig. Hon började springa och allt gick i slow motion. Då sköt en av vakterna kompisen rätt i magen. Man såg att hon sjönk ihop och jag skrek och grät hysteriskt men blev insläpad i bussen igen. Sen vaknade jag upp med bultande hjärta.


DRÖM 2:


Nästa natt drömde jag att jag skulle åka tåg. Det är en av mina vanligaste drömmar eftersom jag gör det för det mesta. Pendlare som jag är. Nu gick jag omkring i en tunnelbanecentral och skulle hitta rätt tåg. Jag missade massa anknytningståg som skulle ta mig hem. Äntligen hittade jag ett tåg som skulle komma precis. Jag gick omkring i en illa fördärvad tunnelbanegång där väggarna var av vitt kakel men var täckta med brunt rost och smuts både på golv, väggar och tak. Jag kom till en trappa som skulle ta mig till ankomsthallen. Plötsligt hördes ett grovt morrande/muller och sen en stor explotion bakom dörren till ankomsthallen. Jag såg det inte men jag visste att det hade skett nåt hemskt bakom dörren. Dock vaknade jag upp innan jag visste vad.


DRÖM 3:


Inatt drömde jag att jag kollade på tv och såg ett program om hur det är på sjukhus på dagarna. Det går väl ett antal såna program på tv men jag har inte sett nåt på länge. Hur som helst. Jag drömde att kameramannen verkade ligga på golvet i en korridor precis i en dörröppning till mottagningsrummet. Där på golvet låg en helt nyförlöst mamma med sitt nyfödda barn och verkade må riktigt illa. Bebisen gnydde till när mamman började hulka hysteriskt och stoppade ner handen i halsen och drog upp en pytteliten död bebis. Det stod folk i receptionen men de verkade inte bry sig om den mycket deperata mamman som låg där och gjorde utrop av förskräckning. Själv satt jag och bara stirrade på tv-rutan utan att kunna ta blicken ifrån det med stor gapande mun. Sen kom det fram en sköterska och hukade sig ner och helt plötsligt så började mamman att hulka igen och spydde upp massa gult slem och då började ansiktet att frätas sönder av det gula slemmet så halva ansiktet löstes upp. Då hajade sköterskan till och ropade till kameramannen: "Tack tack! Nu får det räcka för idag, Tv Stars, eller vad det är." Så viftade hon lite att kameramannen skulle stänga av. Då vaknade jag upp med ett djupt andetag och svettig. Det var så uppskakande och jag kunde inte somna om på ett tag.


DRÖM 4 & 5:


Innan den drömmen inatt drömde jag två drömmar innan. Första var där jag och min lillebror (som kanske var ungefär 12 år) blev attackerade av neandertalare som skulle skjuta oss med pilbågar och spjut och det enda sättet för oss att rädda oss var att hoppa ner för ett stup ner mot ett rasande hav. Sen har jag drömt att jag var tvungen att möta mitt ex på en krog och jag mådde så dåligt av att vara i närheten. Dock verkade han se mig men inte bry sig om mig. Inte för att det var nån tröst.


Förstår inte varför jag drömmer såhär hemskt men det kan ju bero på att jag är mycket och hårt stressad just nu och känner att jag inte trivs med mig själv och min omgivning på vardagarna. Jag vet att detta kommer att försvinna så snart jag har kommit tillbaka i rutinerna igen och att det kommer roliga saker att göra. Måste bara få slappna av och umgås med mina nära och kära för att känna mig trygg igen. Förhoppningsvis så händer det snarast. Hoppas jag får sova gott i natt i alla fall.

1 kommentar:

  1. Hej,Ann-Sofie.Som du vet så handlar dessa drömmar (och alla drömmar) om repetition av minnesbilder och känslor som du har och har haft under hela din livstid.Hjärnan trixar fram symboler för det abstrakta (känslor) och man kan återuppleva dem i de mest bisarra soppor där inget företer sig logiskt, Ta t.ex den drömmen om tunnelbanan.Morrandet/vrålandet är att du känner dig uttittad eller hotad.när du inte är hemma i din bekanta hemmiljö.(social fobi).När du drömde om "neandethalarna" som sköt med pilbåge så återupplevde du den tiden i Husby där Patrik blev utsatt för hemskheter av invandrare som misshandlade och rånade honom.(Du kunde helt sonika inte skydda honom utan att "fly bort",vilket du gjorde nästan jämt)Tv-avsnittet där mamman är svårt sjuk betyder att du har varit /är starkt oroad för din mamma alt.kvinnoroll..En stark minnesbild dyker upp i huvudet under medvetet från januari 1985.Vi har pratat en hel del om detta. Det handlar om att bejaka den "nedersta lådan " i din hjärna.Du är HELT normal.Lycka till...;o

    SvaraRadera