söndag 10 januari 2010

Hälsocoachen och familjefiranden

 


LÖRDAG:


Jag vaknade upp vid 10 och skuttade ner till affären och fixade lite medans Thomas låg och snarkade fram till ungefär 12:30. Vi hade en mysig frukost innan vi åkte till pappa och lillasyrran som vi firade att hon skulle fylla 17 år. Hon fick dataspelet Spyro av oss. Vi fikade lite och jag gick igenom med syrran om en ny diet hon ska hålla koll på. Hon vill gå ner i vikt och börja träna. Så jag har blivit utnämd till någon sorts hälsocoach till henne. :) Hoppas nu att det funkar bra för henne och att hon lyckas med sina mål. Hon är ju fortfarande tonåring så man måste ju vara försiktig med vilka sorters dieter hon ska gå på med tanke på att hon inte har vuxit klart ännu. Så jag gjorde en enkel lista med nyttiga saker som hon kan äta och dricka. Det som är sämst för hälsan är ju ändå sockret och det farliga fettet. Dock är ju oftast kroppen så beroende av de sakerna så det är inte lätt att sluta. Det är ju som att sluta med droger eller alkohol för de som är beroende. Man måste ha en avvänjningstid och då måste man vara stark och ha folk som kan stötta en och hålla koll på en. Hoppas nu att pappa också kan vara stark och förstå att hon måste följa det här. :)


Senare på kvällen åkte vi över till Thomas ena släkt som hade en försenad julmiddag. Vi fick jättegoda små egengjorda svampkanapéer och kalkon med hasselbackspotatis. Till efterätt fick vi glass med tillbehör. :) Det var ju som vanligt för gott att käka där så man rullade iväg därifrån bokstavligt talat. Ja alltså både med bilen såklart men även av sig själv. ;)


 


SÖNDAG:


Idag åkte vi iväg till Thomas ena farbror som fyller 60 år. Han fick en live it-upplevelse att åka Ribokopter av Thomas familj och mig. Sen fick han ett presentkort på Mc Donalds. Det var mer som ett skämt för han fick en kokbok i julklapp med 100 lätta maträtter på 10 minuter av oss. Men han är inte så haj på att laga mat och tyckte även de såg så jobbiga ut. =P Sen så tycker han faktiskt om donken konstigt nog. >_<  Det var i alla fall mysigt att få träffa den delen av släkten igen. Tycker faktiskt jättemycket om att träffa hans stora mysiga familj. Är så glad att jag träffade en kille med stor släkt. :)


Det finns ingen större kärlek än den man har till sina nära och kära. Utan dem finns det inte mycket. Annars får man komplettera med starka och nära vänner som kan ersätta. Man klarar sig inte helt själv oavsett om man gillar det. Själv så mår jag dåligt om jag inte får ha folk jag älskar i min närhet. Jag är inte byggd att leva i ensamhet. Det är en plåga att inte ha någon att prata med eller att krama om när man känner sig ledsen och förjävlig. Den enda gången jag faktiskt mår riktigt bra är när jag får träffa mina vänner eller min älskling. Annars tragglar jag fram i vardagen och känner mig som en zombie.


Nä nu måste jag fixa lite hemma och ta en värmande dusch. Mina fingrar är stelfrusna här inne. Förstår inte att det kan vara så kallt inomhus. Inte är det bättre hemma hos älsklingen. Där blir man en isglass om man sticker ut foten utanför täcket på morgonen. Tur att han är ett levande element. ;)


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar