tisdag 1 april 2014

Granola!

Det vanligaste jag äter till frukost är en fet yoghurt med något gott tillbehör, oftast riven kokos och vaniljarom. Nu för tiden har jag haft i lakritspulver, riven kokos och Ledins bladgröna müsli. Nyttigt och gott! För nån månad sedan såg jag folk på Instagram som gjorde egen granola och hade på yoghurten och massa annat. Det såg inte dumt ut. Då blev jag grymt inspirerad att testa jag med!

Jag har nu testat ett recept från 56kilo.se och det blev så gott!

15- 20 portioner (ca 1-2 msk per portion)

2 dl hackad mandel
2 dl hackade hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1/3 dl hela linfrön
1 tsk ekologisk vaniljpulver
1 msk kakao
3 msk kokosfett (låt det smälta till flytande konsistens)
ev 1 msk ekologisk kallrörd honung (kan uteslutas)

Blanda ihop allt och fördela på plåt. Rosta allt på 150 grader i ca 20-30 minuter (beroende på ugn, se till så det inte blir för bränt! Jag hade det i 20 minuter eftersom vår ugn är så "het". Hehe! ) Rör några gånger under tiden. Förvara i tät burk!

Nästa gång ska jag testa att ha på kanel och kanske kardemumma tillsammans med kakao och vanilj. Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar