fredag 9 april 2010

Ett evigt farväl

 


Det har gått lite över en månad sen Hasse, Thomas far, tog sina sista andetag på Stockholms sjukhem med familjen samlad runtomkring sig. Det var en hjärtskärande och tung tid med många tårar som rann. Det lämnades ett tomrum i allas inre. Även om jag inte kände Hasse så ingående så kände jag med hela hjärtat för Thomas och hans familj och tog åt mig av deras tunga smärtor.


Igår samlades ett 60-tal personer. Nära familjemedlemmar, övriga släktingar och vänner för att ta ett stilla och slutgiltigt farväl av Hasse. Det var en vacker cermoni i Spånga Kyrka med fin musik och ett bra tal från prästen. Bl.a spelades sångerna "Älska mig för den jag är" med Ainbusk och "Stairways to heaven" med Led Zeppelin. Vi gick fram till fotänden och lämnade blommor på Hasses vita fina kista. Det var rörande att se så många som visade sin sympati kärlek och omtanke till Gunilla, Hasses änka. Många hade tårar i ögonen.


Spånga Kyrka


 


Efter cermonin gick vi upp för att äta den helt underbara kallskurna buffén. Man åt och åt tills man knappt kunde röra sig.


Kallskuren buffé


 


Sen till efterrätt var det superdelikata chokladpraliner. Det var såna där jättedyra små konstverk som kostar mellan 20-25 kr styck. Jag satt med bl.a Thomas lillasyster och hennes kille och käkade. Det var skyttetraffik mellan bordet och pralinerna under en halvtimma. Ja men vaddå då? Är det gratis och är det dyrt så käkar man ju allt vad man har. ;) Fast tro inte att vi var de enda som åt dem. Det räckte och blev över till övriga gäster såklart.


Pralin Pralin


Pralin Pralin


 


Det var ett perfekt avslut för Hasse. Först denna vackra fina cermoni i kyrkan och sen den underbara och roliga buffén efteråt. Som man brukar säga:


EFTER REGN KOMMER SOLSKEN


 



1 kommentar: