tisdag 1 oktober 2013

På bettet!

Sist när jag var hos tandläkaren så sa han att jag har slitage på min emalj. Det har orsakat små hål men inte med karies. Han trodde att jag gnisslar tänder eller pressar ihop tänderna medan jag sover. Det beror oftast på stress. Jag kollade upp det där och det heter Bruxism. Det är alltså ett annat ord för tandgnissling / tandpressning. Jag har väl inte precis känt av det. Man kan få huvudvärk eller vara öm i käkarna på morgonen om man har Bruxism. Jag blev i alla fall rekommenderad att använda bettskena på natten för att avlasta käken och tänderna. Han kunde fixa en egengjord för 800 kr, halva priset. Jag kände för att vänta lite. 800 kr är fortfarande ganska mycket pengar för en med föräldrarpenning. Jag blev dock väldigt glad när jag hittade bettskenan på Apoteket Hjärtat för 289 kr. Så jag köpte den och skuttade glatt hem. Här skulle fixas egengjuten bettskena. Hardcore!

Man skulle koka den så plasten blev formbar och bita i den. Det var väl inte det absolut enklaste att få till det. Jag fick göra om bettskenan och efter tredje försöket så satt den bra gjutet i överkäken. Så nu har jag den varje natt och märker knappt av den. Ska boka en tid till tandhygienist när jag kan och fixa till hålen eller vad som nu krävs. Har aldrig gått så ofta till tandläkaren som nu. 6 gånger inom ett halvår! Fatta vad dyrt det hade blivit om jag hade gått till folktandvården eller privat tandläkare. Jag gillar City Dental! De är duktiga, vänliga och billiga. Tips om ni bor i Stockholm!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar