söndag 27 oktober 2013

Kokos och vaniljpannkakor á la LCHF

Jag blev sjukt sugen på pannkakor när jag såg min söta svägerska äta sådana idag! Så jag tog tag i saken och svängde ihop en smet innehållande kokos och vanilj. Jag älskar smaksatta pannkakor!

Ett gäng pannkakor blir det. De är rätt mättande så man klarar sig på typ 2-3 stycken.

5 ägg
4 dl grädde
4 dl kokosmjölk
0,5 dl kokosmjöl
2-3 krm vaniljextrakt eller 1 tsk vaniljpulver
1-2 msk sukrin melis* (valfritt)
0,5 dl fiberhusk* (kanske lite mindre)
1 dl kokosflingor
1-3 krm salt

Vispa äggen och vispa sedan ordentligt ner övriga ingredienser och låt stå en stund, ca 5 min. Smeten blir ganska tjock.
Stek ca 1 dl smet åt gången i smör eller kokosolja på medelhög värme tills de får en rejäl yta. De kan vara lite knepiga att vända så var flink med stekspaden.

Servera gärna med till exempel smaksatt vispad vispgrädde (förslagsvis med citronsaft eller vaniljextrakt), bär, krossade nötter och Alvestaglass (den sockerfria med chokladsmak.)

*Fiberhusk ligger på hyllan för bakning eller på hyllan för glutenfria produkter.

*Sukrin Melis är som hälsosamt florsocker och hittas i vissa matbutiker eller i hälsokostbutiker.


Receptet är modifierat från bloggen http://56kilo.se/kokospannkakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar