onsdag 2 oktober 2013

Besök på öppna förskolan

Jag har inte varit så sugen på att besöka öppna förskola innan på grund av att Miranda inte har varit så stabil i humöret. Ja hon har ju varit allmänt skrikig och ointresserad som små bebisar är. Nu när hon är 6 månader så är hon mer vaken och påtagligt intresserad av sin omgivning. Dessutom har jag inte känt nåt behov med tanke på att jag redan har flera vänner som har små barn. Men nu blev jag lite sugen.

Så idag fick jag med mig min vän Malin och hennes ena barn som är 13 månader. När vi kom dit så parkerade vi barnvagnarna utanför (!) den öppna förskolan. Det hade jag inte räknat med! Jag hade ju hela vagnen packad med grejer som jag brukar. Det var bara att låsa fast barnvagn, packa på sig bebis, handväska, tung skötväska, kudde, åkpåse och bärsele in. Inte en chans i helvetet att jag lämnar allt utanför bland allt allmänt folk som stryker omkring! Jag lämnade dock kvar en jacka och ett paraply.

Väl inne blev vi väl bemötta av en vänlig kvinna som är en av tre som jobbar där. Hon visade runt mig (inte Malin eftersom hon hade gått dit tidigare) och berättade lite om den öppna förskolan. Vi hälsade på de föräldrar och barn som hade kommit och satte oss ner och umgicks lite. Sen var det sångstund. Miranda var inte så förtjust i att sätta sig i en ring med  alla andra och började gnälla vilt. Men när alla började sjunga och göra rörelser så tystnade hon tvärt och tittade intresserat på. Jag satt och försökte hänga med i de sånger och rörelser som jag inte hade hört förut. När sångstunden var över började hon gnälla lite igen. Jag har varit intresserad av att gjuta av hennes händer och fötter i gips och de har tydligen sånt på öppna förskolan. Vi gjorde det under höga protester från Miranda. Hon tyckte inte om att få händer och fötter pressade. Efter det var hon jättesur. Så hon fick mat och sen somnade hon tvärt på mitt bröst medan de andra små barnen tjoade och skramlade runt. Det var barn där mellan 6 månader upptill ca 1,5 år. Vi vuxna drack kaffe och pratade ett tag. Sen vaknade Miranda och vi packade ihop allt och drog hem. Imorgon ska vi tillbaka och då blir det grillning. Kul kul! På måndagar är det babysång för 0-6 månaders bebisar. Då ska jag dra dit Miranda.

Jag tyckte om den öppna förskolan! Det var en mysig och avslappnad atmosfär med snälla och glada människor. Man hade frihet att göra som man ville och inga krav på att vara med på saker och ting. Man anpassar tiden efter sitt barn. Man leker med sina och andras barn och pratar med de flesta. Föräldrarna matade sina barn och åt själva medtagen lunch. Man fick greja i köket och låna tallrikar, bestick, glas/muggar, haklappar, micro och kaffebryggare. Det kändes som att vara på dagis fast det var föräldrar med. Riktigt bra sysselsättning om man vill träffa andra än bara de man känner.

Miranda behöver dessutom träna på den sociala biten. Hon är så van vid en lugn och tyst atmosfär hemma och blir så nervös av höga ljud och skrik. Så när hon umgås med andra barn börjar hon gråta om de skriker eller slamrar högljutt med saker. Hon blir helt enkelt stressad. Nu måste hon bli mer härdad, vår lilla bortskämda prinsessa. Vill ju inte ha ett överkänsligt barn som inte tål nånting.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar