fredag 11 februari 2011

Snö-gazellen

 


Offf vad snö det var ute idag! Tror ingen som bor i Stockholm missade det när man glimtade utanför fönstret med rufsigt hår och skrynklig nattskrud. Jag suckade bara och gjorde mig i ordning för ett fett pulsande i den vita kalla och enorma massan. Långkallingar och raggsockor och tjocktröja. Det var ett smart drag. Man kom knappt ner till centrum pga att plogbilarna inte ens hade startats. Resan till Islandstorget gick helt klockrent med tunnelbanan. Men sen gick inga bussar. Det var stendött i traffiken. Några stackars bilar tuffade fram försiktigt på de oplogade och ishala vägarna. Själv fick man hålla god min och åka en omväg och byta tunnelbanelinje och åka till Sundbyberg. Väl där fick jag hålla riktigt hårt i jackluvan eftersom snön härjade ordentligt. Man kände sig som en oförberedd eskimå i nöd på Nordpolen. Jag fick pulsa runt de olika vägbyggen som belamrar den vägen som går till mitt jobb. Jag fick hoppa runt som en liten gazell. Det gick faktiskt mycket lättare att hoppspringa fram på snömassorna istället för att pulsa fram på de ojämna gatorna. TUR att man har konditionen för det där. De många timmarna på löpbandet har gjort sin rätt. Yeah! Kom BARA en halvtimme försent. Min snälla planner sa att man inte behöver jobba in det här eftersom de var tacksamma att man över huvudtaget kunde komma till jobbet. Jag vet åtminstone en som inte hade en chans att komma alls till jobbet idag eftersom varken buss eller tunnelbanan gick där han bodde. Så han fick hålla sig hemma. Gött!


Min underbare hjälte till sambo kom inte heller iväg till jobbet idag eftersom hans bil såg ut som en snögubbe. Men han var snäll och skyfflade mödosamt fram bilen bara för att hämta mig eftersom bussarna fortfarande strejkade när jag skulle sluta jobba. Tur var väl det att jag har honom. Annars hade jag fått ta en gazell-marsch till Sundbyberg igen och åka omvägen hem vilket jag ville undvika. Ska ju ha ett sällsynt fredagsmys med honom och ville inte missa en sekund.


Nä nu blire filmkväll och mys!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar