lördag 11 december 2010

Bakkväll och Idolgluttande

 


Igår kväll var man rejält sockermätt. Hade glufsat onyttigheter hela dagen. Det började med att man åt massa goda pepparkakor i olika smaker på jobbet, sen åt man buffé till lunch och saffranskaka till efterrätt. Sen åkte man hem och fick besök av mina sötnosar Fia och Jenny. Vi bakade massa goda saker.


Jag bakade en mjuk variant av Leilas mjuka pepparkaka. (Man kan se receptet om man trycker på länken.) Jag gjorde lite annorlunda dock. Jag använde mig av suketter i pulverform istället för strösocker. Sen hade jag i hackad blockchoklad och kanderade apelsinskal istället för lingon. Blev en kraftig smak  av alla smakerna.


Leilas mjuka pepparkaka


 


Fia gjorde Chocolate chip cookies och de blev riktigt smarriga och spröda. Dock ska man nog följa råden med att ta lite mindre salt i bara så det inte blir en så stark smak på dem. Men annars var de ljuvliga. :)


Fias Chocolate chip cookies


 


Jenny gjorde Mintkyssar/Negerkyssar. Jag har inte varit speciellt förtjust i den sortens godis tidigare eftersom det har varit för sött. Det är en hel del florsocker i. Men hennes variant var riktigt god trots den enorma mängden socker. :) Vi tyckte då inte att de såg ut som kyssar utan som tuttar. Så vi döpte om dem till Eskimåpattar istället. Hehehe... Moget och sofistikerat ord, don't ya think? ;P


Minkyssar/Negerkyssar/Eskimåpattar


 


Ja sen har man ju tragglat sig igenom årets Idol också. Jag har väl inte varit superengagerat även om deltagarna har varit de proffsigaste av alla deltagargäng på alla dessa år.  Jag tycker att Jay var en sann vinnare. Men även Minnah var grym. Så jag var bara glad när de äntligen ropade ut vinnaren så det blev överstökat. Blev inte ens upprymd i hjärtat eftersom det var same same för mig. Man känner att det inte är så stor utmaning att hoppas på nån som är halvbra som vinner Sveriges hjärtan. Eftersom juryn verkar bli kräsnare och kräsnare för varje år och till och med plockar folk som är med i bra band som spelar i allmänheten (som t.ex Jay Smith), eller har varit med i sångtävlingar (som t.ex Kevin Borg, vinnare 2008). Det är väl klart att dom vinner eftersom de har tränat och uppträtt inför publik tidigare. Jaja... Inte ska man va bitter int'. ;)



Jayoch Minnah

1 kommentar:

  1. Han är en värdig vinnare. Säregen röst. Ha en bra dag!

    SvaraRadera