onsdag 24 februari 2010

Vintern med SL och ninjaprat

 


Var ska jag börja? Det har varit snökaos här i alfastaden. Det har det säkerligen varit i de flesta delar i Sverige förrutom i Norrland där de har haft fint väder. Dock med typ snorkalla 40 minusgrader.  Snön har vräkt ner utav bara häll vete här och det har aldrig slutat., Varje morgon har det varit minst 5 cm snö där det var plogat dagen innan. Allting har varit nertyngt av flera decimeter snö. Folk har fått gräva fram sina stackars bilar och man har fryser arslet av sig varenda gång man går ut i tre minuter. Det har pinnat iväg på minusgraderna här med. Uppåt 20 minus har det varit. Det har inte varit så här mycket snö sen i mitten av 80-talet har man hört.


Men det är ju inte det värsta. Det verkar som att hela Stockholms lokaltraffik lamslås så fort det kommer några cm snö och minusgraderna ökar ett snäpp. Värst är ju tunnelbanan som knappt tål nånting. På hösten är det hala löv som tunnelbanehjulen inte klarar av att åka på. Och på vintern är det för kallt och isigt att hjulen inte heller fäster. Undrar om tågen inte tål för mycket hetta heller på sommaren. Vad ÄR det här för dålig ny teknik?! De gamla tunnelbanevagnarna var fula som stryk, hade dålig ljudisolering och skakade som fan. Det kändes som att man åkte runt i sardinburkar. Men tro fan att de tålde mer väder, de där plåtburkarna. Dagens teknik tål ju ingenting nästan. Detsamma gäller ju mobiltelefoner. De gamla hederliga som fanns på slutet 90-talet och början på 2000-talet kunde man tappa i marken och få vatten på sig utan att avlida på fem röda.


Men tillbaka till lokaltraffiken. I måndags beslutade SL (Stockholms Lokaltraffik) att stänga av all tunnelbanetraffik som gick över jord. Dvs nästan hela min linje slutade gå. Dvs den linjen som det bor flest människor på. Det sattes in ersättningsbussar. Dock inte tillräckligt många för att alla flera tusen människor skulle kunna åka till jobbet/skolan/dagsverksamheten/shoppingcentret/brazilianwaxstudion/bugglektionerna/valfritt ställe. Där stod vi en bunt vid de uppsatta ersättningsbusshållplatserna och kände oss som pingvinerna i Antarktis. Det gick någorlunda bra att stå i pinkylan i 20 minuter men sen började fötter och ben domna bort. Det stannade snälla människor som frågade om folk ville ha skjuts till stan. Jag skulle dock inte så långt. Så jag stod vackert och väntade i kanske 10 minuter till innan bussen behagade komma. Sen gick faktiskt resan till jobbet relativt bra faktiskt. På kvällen kom mitt hjärtegull och hämtade mig och en kollega. Hon blev hemskjutsad och jag blev hemskjutsad till honom. Sen på morgonen blev jag skjutsad till jobbet. Kan inte tacka honom nog. Sen blev det att åka hem till honom igen eftersom jag helst ville undvika ersättningsbussen igen. Tur var väl det för i tisdags var det samma sak. Idag onsdag gick det mesta tillbaka till det normala igen med lokaltraffiken. Den övriga traffiken var fortfarande kaotisk med tanke på blixthalkan.


 


 


Skotta spår


Allmän bild från SL:s hemsida


 


Efter jobbet kom jag faktiskt till Vällingby smärtfritt. Mötte Fia där för lite shopping och ätning. Det var skönt att få göra lite annat än bara jobba och åka lokaltraffik. ;) Nu ser man henne inte mer på tre hela veckor. Hon ska ju bort till det varma åtråvärda landet Thailand med Martin. Jäkla typer som låter mig va kvar här. >_< Jag kunde ju knölat ner mig i någon resväska i alla fall. Fast då hade de inte kunnat köpa så mycket tillbaka igen i och för sig. ;) Hoppas på minst en present som plåster på såren när de kommer tillbaka. =P


Förresten... Igår när jag var hemma hos Thomas var Dan där också och skulle kolla film med oss. Det tog ett tag att hitta nåt som de tyckte var sevärt. Det var en ny kung Fu film som heter Ninja. Den var riktigt dålig med massa klichéer och ointressanta konversationer och trista fighter. Dock hörde jag fel på en kommentar från en skådespelartjej. Den manliga huvudrollsinnehavaren stod och småsnackade med en ninjaflicka i deras dojo när en annan ninjaflicka kom in och avbröt med en intressant kommentar: "...But you haven't talked about Båstad." ... alltså jag trodde hon sa så. Mycket opassande i deras konversation som handlade om nån träning som de skulle göra. Mycket roande för mig som var trött och sliten. =D


 


Ninjatennis


 


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar