torsdag 11 februari 2010

Kundtjänstens ris och ros / Hårligt värre

 


Idag släpade man upp sig själv och tänkte att snart är det äntligen fredag. Och SEN är det LÖRDAAAG!! Det har varit en relativt ok dag idag. Fick helt ok kunder som faktiskt ville lyssna lite grann på vad jag sa. Min stackars grannkollega satt mest och dunkade sig i pannan och bankade i bordet av frustration över att hennes kunder var så fruktansvärt trögtänkta och överförjävliga. Det fattades bara att man skulle titta ditåt och se henne med stora hårtussar i nävarna. Led med henne. Det intressanta är att vissa dagar har man tur med kunderna och vissa dagar tror man att kunderna har käkat taggtråd till frukost. Det snackas ju mycket om hur det känns att ringa till en kundtjänst men har kunderna någonsin förstått hur det känns för oss när de ringer in? Måste bara påpeka några bra och dåliga saker med de kunder som ringer in till oss.  Det finns vissa saker en kundtjänst önskar av kunder och inte.


Bra kunder:


Förberedda som fattar att det går snabbare med underlag innan de ringer
Håller sig till ämnet och inte pratar om väder och vind och annat som är ovisentligt för ärendet
Som lyssnar på vad vi säger och tar till sig informationen på en gång
Är artiga och beter sig som vuxna människor utan att förolämpa oss
Är sakligt upprörda och inte vrålar sönder våra öron när det är nåt som har gått snett
Förstår att vi inte är gudar som kan trolla med knäna
Som inser att det är en allmän människa de pratar med och inte en robot


Dåliga kunder:


Ringer in utan information som vi kan arbeta med för att hjälpa till
Pratar på utan att låta oss inflika med en lösning
Tror att vi har all tid i världen över att höra deras livs historia
Börjar nedvärdera oss ifall vi inte direkt kan hjälpa dem när nåt har gått snett
Beter sig som griniga femåringar tror att de inte dör ifall de inte får som dom vill genast
Som inte inser att även solen har fläckar och att alla företag har brister de med
Ringer in och inte kan prata vare sig svenska eller engelska så man förstår dem
Inte lyssnar när man uppger information utan frågar samma saker om och om igen
Tror att just de är de enda som kretsar på hela företaget
Låter sina barn ringa in och fråga saker


Det sägs ju att kunden alltid har rätt men det vette f-n om det stämmer. ;)


Och nu till lite roligare saker....


 


Jag var hos frissan idag och fixade till min risbuske till hår. Det var mycket skönt. Åkte med en arbetskollega ända bort till Kungsängen för det ryktades om att det fanns en bra och billig frisör där. Mycket riktigt. Han var både rolig och duktig och billig. Tog bara 25 minuter att fixa till kalufsen för en gångs skull. Andra frisörer tar en väldans tid på sig. Men den korta tiden kan också bero på att han vägrade platta håret som jag brukar få göra. ;) Köpte ett bra hårmedel som funkar ungefär som silikondroppar fast det heter Silk. Det skyddar håret och gör det mer lätthanterligt. Jag blev i alla fall nöjd och glad och kände mig redan sötare när vi gick ut därifrån. Vi åkte upp en sväng till kollegans hem och kikade runt där inne och hälsade på hennes "roomie". Mycket fint stylat hem. Vi upptäckte att vi har samma smak på inredning. =)


 


Frisören var så flink med händerna så man trodde att han inte gjort annat.


En guldstjärna får han! :)


 


bild.jpg


 


bild 3.jpg


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar