torsdag 21 mars 2013

Baka baka goda jävla kakor!

Jag har idag tagit min motivation till fånga och begett mig ut i solen. Jag var illa tvungen för att kunna genomföra dagens sysselsättning. När en kollega slutade på företaget för några veckor sen (innan min mammaledighet) så bjöd hon på underbara chocolate chip cookies. Jag har haft cravings efter dem sen dess och har velat baka dem. Så igår fick jag äntligen receptet av henne och blev helt lyrisk. Jag bestämde mig för att baka dem idag. Det enda problemet med receptet är att ingredienserna står för det mesta i gram istället för vanliga bak-termer som deciliter osv. Det betyder ju att man måste ha en köksvåg som mäter vikten på ingredienserna. Självklart hade jag inte det och det var ju hög tid att skaffa en. Så jag masade mig upp ut soffan, spände på mig kängorna, krängde på mig den för trånga vinterjackan och vaggade ut i det härliga vädret. Det var så soligt och helt molnfritt. En lagom lång promenad fick jag till Coop och tillbaka. Jag kunde gå lite i trappor också. Förhoppningsvis så sätter det igång förlossningen. Håll tummarna!

Efter en hel del vägning av ingredienser och spill på mig själv (har blivit riktigt fumlig sen jag blev gravid) så lyckades jag göra en helt underbar kakdeg. Jag säger bara en sak. Börja inte smaka på den här kakdegen! Risken är att du slukar halva degen innan du har lyckas klicka upp den på plåten. Så...jävla...god! Är man chocoholic som jag är var det tufft att hålla sig! Det blev trots allt en stor sats underbara cookies gjorda av massor av kakao och vita chokladbitar. De smakade som sånna där cookies som du kan beställa på kaféer. Man kände sig nästan som Leila Lindholm. Älskar hennes bakverk! Dock är inte det här receptet från henne.

Klicka HÄR för att se receptets hemsida. Jag lägger ut receptet även här i bloggen.

Ingredienser:
225 g smör
200 g socker
165 g farinsocker
2 ägg
110 g kakao
220 g vetemjöl
2 tsk bikarbonat
300 g vit choklad

Fakta:
Portioner: 18-36 cookies
Tillagningstid: 30 minuter

Tillagning:
* Sätt ugnen på 175 grader.
* Hacka chokladen i ca 1/2 cm stora bitar.
* Vispa ihop smält smör, socker och farinsocker i en skål tills det blir lite fluffigt. Knäck i äggen, ett i taget, och rör ordentligt. (Tips är att låta smeten svalna innan du fortsätter att hälla i resterande saker.)
* Blanda ihop kakao, mjöl och bikarbonat i en annan skål och rör ned i smeten.
* Vänd slutligen i chokladbitarna.
* Klicka ut smeten på bakplåtspapper och grädda 5-10 minuter.


Så här såg mina godingar ut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar