tisdag 6 september 2011

Detox-time

Så där ja...

Nu har jag kommit igång med detox. I går började jag. Har lagt upp ett ungefärligt matschema under veckan. Jag ska koncentrera mig på grönsaker, fisk och kycklingfilé. Inga såser till om jag inte gör det på olivolja och vinäger. Matportionera ryms på en assiett om jag äter tyngre mat än endast grönsaker. Dessutom dricker jag stora mängder örtteer och vatten. Träningen blir dock lidande. Jag ska försöka göra några lätta övningar och lätt motion om jag orkar. Jag känner redan av tröttheten och en liten huvudvärk ibland. Man blir väldigt trött under första dagarna. Man fryser lätt och känner sig lite tung i huvudet. Det beror på att kroppen jobbar för att förbränna och driva ut slaggprodukterna och är inte van vid att inte få i sig den stora mängd mat som man är van vid. Kroppen går helt enkelt på sparlåga. Men så länge jag dricker tillräckligt och får i mig näring i jämna mellanrum så kommer jag att klara detta. Jag har huvudvärken pga att jag har slutat tvärt med kaffe. Jag var en riktig kaffenarkoman ett tag pga att jag skulle hålla mig alert på jobbet.

Anledningen till att jag vill gå på detox är pga att jag känner av att min kropp är i total obalans. Den känns svullen och tung. Magen är i kaos pga att jag har fått en lätt magkatarr av stressen på jobbet. Det krampade och spände i magen. Den har dock avtagit nu när jag har börjat äta bättre och dricker mycket nyttiga teer. Jag tror jag har tränat lite för hårt också. Jag började trappa upp träningen från 1-2 ggr i veckan till 3-4 ggr i veckan istället. Snart började jag få håll så fort jag ansträngde mig, men fortsatte ändå. Det ska ju funka att träna 3-4 ggr i veckan, men jag tror jag tog i lite för hårt varje gång. Jag är ju inte nån elitidrottare precis. Jag verkar inte vara byggd för hårda gympass flera dagar i veckan. Måste hitta en balans tror jag.




Här kommer i alla fall mitt matschema de här 2 dagarna:

Dag 1:


Morgon: Ett stort glas varmt citronvatten


Frukost: Laktosfri filmjölk med linfrökross och pepparkakskryddor


Lunch: Kycklingsallad


Mellanmål: En näve mandlar


Middag: Ångkokt kycklingfilé med grönsaks- och kantarellröra




Dag 2


Morgon: Ett stort glas varmt citronvatten


Frukost: Laktosfri filmjölk med linfrökross och kanel, några mandlar


Lunch: Spenat-paprika- och tomatsallad


Mellanmål: Några mandlar och ett Finn Crisp


Middag: Ångkokt laxfilé med frästa kryddiga zucchinistavar och paprikastavar och tärnad tomat


Mellan måltiderna dricker jag mycket te och vatten. Jag dricker mycket kamomillte, grönt chai te, blåbärste och rooiboste. Efter middagen brukar jag dricka ett ingefärste som jag kan rekommendera. Ingefärste är bra för matsmältningen. Jag är väldigt förtjust i märket Yogi Tea som har kryddiga smaker och aromer. Det doftar ljuvligt i rummet om man tar sig en rykande kopp Yogi Tea. Det är också charmigt att det står små visdomsord på varje liten lapp som sitter fast i tepåsesnöret.

Rekommenderat te efter middagen
Det här teet är nyttigt och gott. Det har smak av ingefära och kanel, fänkål och anis.


Det kommer mer info och tips under min detox-period. Jag ska väl försöka köra detox åtminstone denna vecka och möjligtvis nästa vecka om jag lyckas hålla mig.

Now I'm gonna hit the sack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar