söndag 11 september 2011

Detox dag 6

Härligt med lördag! Igår alltså. Man man känner ett lugn. Man ser fram emot sovmorgon och fritid. Men vad händer? Man vaknar vid 8-tiden och känner att John Blund packar ihop sin mjölk och sand, tackar för nattens arbete och flyger iväg tacksam för att få åka hem tidigare från jobbet. Man masar sig upp ur sängen och ser på sin djupt sovande partner som inte kommer vakna förrän typ 4 timmar. Själv går man upp och diskar för att ha nåt att göra. Och surfar lite och bloggar såklart.

Igår hade jag och Thomas en lugn början med repriser av Idol och Kniven mot strupen. Sen lunch och sen iväg för att handla inför kvällen. Vi skulle ha parmiddag med vännerna Fia och Jonas. Det skulle bli kräftafton med kräftstjärtar med tillbehör i gott bröd. Själv är jag inte så förtjust i kräftor (och självklart inte i bröd) så jag inhandlade handskalade räkor istället och sen tog jag bara tillbehören. Sen klickade jag faktiskt på lite citronmajonnäs fast jag egentligen inte ska äta detta under detox. Sen bestämde sig Thomas för att göra äppelsmulpaj med vaniljsås eftersom vi har typ 8 kg äpplen som han har plockat i sin farbrors trädgård. Jag som är en sucker för hemmagjord äppelsmulpaj kunde inte motstå frestelsen att smaka lite. Så jag tog en liten bit och vaniljsås. Det var grymt gott! Men kort där efter fick jag kramp i magen. Den reagerade direkt på det vita mjölet och sockret. Sen hade Fia köpt med sig kladdkaka. Jag provsmakade en liten bit av den med bara för att testa om jag saknade det. Nej, jag var faktiskt inte överväldigad. Men ont i magen fick jag fortfarande. Så det fick bli en stor kopp ingefärste som lugnade ner magen. Det där var mitt straff för att ha ätit olämpligt.

Dock så måste jag börja vänja magen vid kolhydrater eftersom det inte kommer bli det minsta lätt att hålla LCHF i Thailand. Där kommer de bara titta hålögt på mig och inte fatta varför de ska ta bort allt "gott" ur maten och ge mig endast råvarorna. Plus att jag ska dricka piña coladas och äta glass i stora lass för att klara den massiva värmen. Så det får allt bli att jag börjar smått med att äta lite pasta, bröd och ris och potatis här hemma. Jag återkommer med det när jag väl börjar så får ni veta hur det är när man går från att äta en kolhydratfattig kost till att börja äta enligt "normal" kost. Kan tänka mig att jag kommer gasa ihjäl min omgivning, få ballongmage och bli uppsvullen som Stay Puft Marshmallow Man. Det brukar vara de normala symptomen när kroppen får kolhydrats-chock.


Gårdagens matschema:

Morgon: Ett stort glas varmt citronvatten

Frukost: Laktosfri yoghurt med linfrökross och pepparkakskryddor

Lunch: 2 små ugnsstekta laxfiléer i citron med keso (använd olivolja vid ugnstekningen)


Middag: Räksallad bestående av handskalade räkor, ägg, gurka, buffelmozzarella och sallad och citronmajonnäs.


Efterrätt: En liten bit hemmagjord äppelsmulpaj med vaniljsås och liten bit kladdkaka. (Förbjudet när man kör detox och LCHF!)


Vi tittade på en film som heter Paul. Den var bra. Jag somnade dock efter kanske en halvtimme eller så bara pga att vi började se den så sent som vid 21-tiden. Det är just vid den tiden som jag har börjar göra mig i ordning för natten på vardagarna, så jag däckade som en säl på Thomas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar