lördag 6 augusti 2011

Tallinn-kryssning

Vi fick ett ryck och kände för kryssning. Så vi och våra två vänner Magnus och Nicole bokade kryssning och fick biljetter efter 2 dagar. I onsdags (3/8) packade vi en lätt väska och drog iväg. Vi besatte taxfee-shopen och köpte på oss lite att dricka och annat smått och gott. Jag köpte de obligatoriska tilltuggen för min del.

 Ett par påsar med olika ostsorter i kubstorlek

Smoked Beef Jerky

Sen choklad givetvis. Hittade en mörk Toblerone-variant.

Köpte en Bacardi Piña Colada som jag spädde med lite mjölk

Man var ju smått seg dagen efter när vi skulle gå av båten och besikta Tallinn. Vi traskade runt på gatorna för att leta efter nånstans att käka brunch på. De har en välkänd hamburgerkedja som heter Hesburger, vilket är i sämre klass än McDonalds. Det kände vi inte riktigt för. Speciellt inte jag som bojkottar livsfarligt transfett. Vi hittade tillslut en Vapiano. Jag gjorde en fuling och tog pasta med scampi och bladspenat bara för att. Det var helt ok, men jag känner fortfarande inte att jag saknar pasta. Det kändes liksom skumt och tungt att äta det. Som att det låg som en klump i magen. Jag som tidigare älskade Vapianos färska och fräscha pastarätter ångrade att jag hade stoppat i mig den del jag fick i mig. Borde tagit en av deras goda sallader istället.


Sen traskade vi vidare gata upp och gata ner och tittade på alla roliga skyltar och fina hus. Kan ju säga att det var större än när vi var i Riga, Lettland. Det såg liksom ut som en ordentlig stad.

Vi försökte hitta Sadam, men han var då inte lätt att hitta i Estland.
 

Han hade i alla fall några marknader uppkallade efter honom.
  
Vi tog oss varsin stor is-latte från ett av de många kaffe-kioskerna som låg överallt.

De har matbutikerna Rimi som vi inhandlade lite saker på för kvällen. Sen var det dags att hitta spriten. Vi gick in i den stora spritbutiken Super-Alko (hahahahah). Men det var så mycket folk att vi sket i att köpa nåt där. Dessutom var det billigare att köpa sprit/öl i båtens taxfree konstigt nog.


Vi tog en liten tupplur när vi kom tillbaka eftersom det var smått utmattande att knata runt i hettan. Sen gick vi till en av båtens restauranger, Grill House. Väldigt trevlig personal, men ack så ointressant mat. Jag tog en cesarsallad med scampi och fick in endast grön sallad med några scampi i och lite parmesan och dressing. Sen gick vi vidare till kvällens underhållning. Det bjöds på en jättebra sång- och dansshow där de representerade lite länder genom sången och dansen. Till det drack jag massa piña coladas. De var otroligt goda och billiga. Endast 60 spänn för en snygg och god drink.

Mmmmm....

 Magnus, Thomas och Nicole

Det blev även lite arkadspel och extremt tråkigt baltisk karaoke som vi led igenom ett tag bara för att ha nåt att göra. Sen spelades det lite kort, men då somnade jag i en soffa istället. Var helt slut!

I fredags gick vi i land trötta, men glada. Det var riktigt mysigt att göra en spontankryssning. Dock har jag varit riktigt dum och käkat massa dåliga saker som pasta, chips, söta drinkar och dålig choklad. Men vad är det man säger? Om man syndar utanför landets gränser så gills det inte. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar