torsdag 14 oktober 2010

Chilenska blodbaggar och bögblod

 


I veckan pratade jag med en chilensk arbetskollega som berättade en lite chockerande grej. Vi har ju en blodbuss som kommer till jobbet några ggr under året så vi kan få en chans att under arbetstid suga ut lite blod till behövande. Själv har jag inte vågat att göra detta ännu då jag har lite skräck för fet-som-fan-nålen de drämmer in i armen. Gör sketaont att få in den kan jag ju säga. Jag har lämnat blod en gång och då svimmade jag och slog i tinningen i svim-fallet. Sen blev jag lite smått sur på personalen som försökte få mig medvetande igen. Trodde jag hade somnat sött och nån försökte störa min skönhetssömn. Hur som helst. Kollegan berättade att han tänkte för första gången dra sitt strå till stacken och ödmjukt skänka lite blod. Men nää... då sa blodtagerskan att han minsann inte får göra detta. "Nähä, vadan nu detta", undrade han förbryllat. "Nej du har baggar i blodet", svarade hon då. Han tyckte det lät skrämmande och frågade vad hon menade med det. Hon menade då att eftersom han kommer ifrån Chile och när man nu bor i lerhyddor (!) i djungeln som de gör så får man lätt sånna i blodet. Alltså nån sorts parasit som cirkulerar runt. Han blev helt förskräckt och frågade om det var skadligt för honom själv. Nä, det skulle det väl inte vara, men man får ju inte vara drabbad av nåt sånt om man ska lämna blod eftersom då blod ska vara helt felfritt vid lämning. (Kan hålla med om det. Försökte själv ge blod en gång till när jag hade lite ont i hälen och blev visad till dörren eftersom de trodde att jag hade en infektion.)  Han lunkade helt perplex ut och var tvungen att samla sig en stund. Han hade alltså bott i lerhydda i djungeln, enligt sjuksköterskan, och fått baggar i blodet. För det första så var han där senast när han var 5 år. För det andra så vad han minns så bodde de i ett hus i en stad. Och för det tredje så har vår andra chilenska kollega fått lämna blod på blodbussen många ggr tidigare. Han har lämnat in nåt dokument som säger att han får det. Men om nu alla chilenare/sydamerikaner/lerhyddeindianer nekas lämna blod pga att samtliga har baggar i blodet så borde de ju neka vår gemensamme chilenske kollega det också. Ja där ser man. Tydligen så har det kommit upp någon ny regel att man inte får lämna blod förrän efter ett år eller nåt om man har varit i sydamerika.


En annan intressant, fast 1 år gammal , sak som jag läste om när jag surfade runt lite var denna sak:


Bögblod ja tack


 


Det är alltså socialstyrelsen som hade den här inställingen när de godkände att homomän kunde få ge blod. Man har ju diskuterat mycket om att bögar löper stor riskt att få HIV genom sitt rumpedumpande och nekats att ge blod pga det. Man bestämde då att bögar får ge blod, men endast om de inte har sex på över ett år, dvs lever i celibat i ett år och testar sig. Först bestämde de endast ett halvårs karantän, men sen blev det upp till ett år. Nu vet jag inte om samma regler gäller fortfarande eller om socialstyrelsen har ändrat på reglerna, men att läsa detta var också en ögonbrynshöjare. Ja man kan se detta på olika sätt. Jag ser det lite väl generaliserande och en antydan på att alla bögar är smutsiga smittohärder. Hur som helst ville jag bara tillägga detta. Man kan läsa en artikel om detta HÄR.


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar