onsdag 30 november 2011

Här skall fastas!

Nu efter ett par månader utan någon regelbunden träning och missbrukande av "onyttig" mat har jag börjat fläska på mig och känner mig i obalans i kroppen. Jag känner min kropp så väl och vet när den inte är som den ska. Jag har ätit exakt vad jag har velat. Pizza, potatis, godis, bullar och pasta mm. Det låter kanske som en normal matsyn för offentligheten, men för mig innebär det att jag får en skum mage och blir fläbbig i kroppen på nolltid. Jag som vanligtvis är en hängiven LCHF:are som undviker stora mängder kolhydrater känner att detta är så fel. Jag började med LCHF för att jag kände att jag mådde mycket bättre både kroppsligt och mentalt. Man blir pigg, mätt och slipper suget efter sötsaker, plus att man faktiskt håller vikten eller får ner den om man så vill.

Jag har unnat mig själv att vara syndig ett tag och nu ser jag resultatet. Jag är dallrig i kroppen, har svajigt blodsocker, är trött och omotiverad att göra ansträngande saker. Jag har inte heller tränat eftersom jag inte känner mig så taggad. Jag vill bara slappa efter jobbet eller hitta på andra saker.

Så nu har jag beslutat mig att jag måste kick starta min ämnesomsättning och mitt tarmpaket med fem dagars fasta. Det innebär att jag dricker olika juicer, grönsaksbuljong och örtte och hur mycket kroppstempererat vatten jag vill regelbundet. Jag började i måndags. Veckan innan åt jag nästan bara vegetarisk mat för att vänja av magen från kött. De sa att första dagen skulle vara värst på fastan. Det vet jag faktiskt inte om jag tycker. Jag tyckte nästan att andra dagen var värre, när kroppen inte har fått i sig nåt att äta.

Så här har jag druckit bl.a:

Måndag:

Morgon: 2 tsk Glaubersalt + 2 dl ljummet vatten (detta tar man bara första dagen på fastan)
Frukost: 1,5 dl Äppeljuice och 1-2 örtte
Förmiddag: 1-2 koppar örtte
Lunch: 1 tärning buljong + 5  dl kokande vatten
Eftermiddag: 1,5 dl Äppeljuice + 0,5 dl vatten och 1-2 koppar örtte
Middag: Varm 1,5 dl Äppeljuice och 1/2 buljongtärning + 4 dl varmt vatten
Kvällsmål: 1,5 dl Röd druv-juice + 1 dl Multifruktjuice + 1,5 dl vatten
Läggdags: 1 kopp örtte


Tisdag:

Morgon: 1,5 dl Äppeljuice + 0,5 dl vatten
Frukost: 1,5 dl Grönsaksjuice och 1-2 koppar örtte
Förmiddag: 1-2 koppar örtte
Lunch: 1 tärning buljong + 5 dl kokande vatten
Eftermiddag: 1,5 dl Äppeljuice + 0,5 dl vatten och 1-2 koppar örtte
Middag: Varm 1,5 dl Äppeljuice och 1/2 buljongtärning + 4 dl varmt vatten
Kvällsmål: 1,5 dl Röd druv-juice + 1 dl Multifruktjuice + 1,5 dl vatten
Läggdags: 1 kopp örtte

Ja och så fortsätter det så ända fram till fredag.

Jag hade skuttat iväg till Hälsokraft-butiken och köpt ett färdigt 5 dagars kit från Nyform.


De biverkningar jag har fått från att börja fasta är att jag känner mig trött och frusen och lite tung i skallen. Jag har inte lika mycket energi. Det står att man ska utöva lätt motion för att få igång förbränningen. Jag vet inte riktigt hur de hade tänkt att man skulle orka det. Men jag gick en halvtimme första dagen. Sen har jag inte riktigt haft lusten. Men jag ska försöka göra nån kraftansträngning att ställa mig på Bettan och träna typ 20 min- 30 min.

Jag kanske återkommer när jag är klar med fastan, dvs på lördag börjar jag äta lite igen.


Tjing tjong!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar